Small and Medium Enterprises in Algeria- Between Reality and the Hope for the Future –
Main Article Content
Abstract
The study aims to diagnose the reality of small and medium enterprises and what is expected to be achieved in the future by revealing obstacles and difficulties that prevent them from being promoted and achieving their future goals while presenting the solutions proposed by the trustees to eliminate financial, organizational and managerial restrictions for their development and development to contribute to economic and social development, To address the various aspects related to the study, a descriptive analytical approach was used to present and analyze all aspects related to the reality of small and medium enterprises in Algeria.
The results showed that, despite all the problems encountered and still facing small enterprises, they still play an essential and important role in the national economy by creating new jobs and providing added value in all sectors. Despite the development in the number of small enterprises and construction that appears every year, these institutions are still It suffers from problems and obstacles preventing it from continuing, and this is what we have noticed through the statistics of the deaths of small enterprises that were written off in 2018, which were estimated at 25,63 percent of the total.
Article Details
References
بكريتي، نصيرة ، وطويل، نورالدين شريف. (2018). تطور المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في قطاع الصناعة الغذائية في الجزائر أي أثر لذلك في الاقتصاد ؟. مجلة التنظيم والعمل، المجلد 07(العدد01).
بن اشنهو، عبد اللطيف. (2006). عصرنه الجزائر : حصيلة و أفاق 1999-2009، الجزائر.
بوقادير، ربيعة ، وعبد القادر، مطاي(2018). تقييم أداء قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر خلال الفترة 2001-2016. مجلة اقتصاديات شمال إفريقيا. المجلد 14(العدد 19).
الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية(13 نوفمبر، 2002)، العدد 74.
الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية.(11/01/ 2017). المادة 05 التي تتضمن القانون التوجيهي لترقية المشروعات الصغيرة و المتوسطة، العدد 02.
شبايكي، سعدان. (2002، 8-9 أفريل). معوقات تنمية وترقية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ، الملتقى الوطني الأول حول المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودورها في التنمية. كلية العلوم الاقتصادية والتسيير، جامعة عمار ثليجي، الأغواط(الجزائر).
طلحي، سماح.(2014). دور البدائل الحديثة في تمويل المؤسسات الصغيرة و المتوسطة مع الاشارة لحالة الجزائر. أطروحة دكتوراه ، جامعة ام البواقي، الجزائر.
عزيز، سامية. (2014). واقع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر: دراسة ميدانية لمؤسسات خاصة متنوعة النشاط بمدينة بسكرة. أطروحة دكتوراه، جامعة محمد خيضر، بسكرة، الجزائر.
عياش، قويدر. (2002، 8-9 أفريل). المؤسسات الصغيرة والمتوسطة كميزة تنافسية والتحديات الاقتصادية العالمية الجديدة. مداخلة ضمن الملتقى الوطني الأول حول المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودورها في التنمية، كلية العلوم الاقتصادية والتسيير، جامعة عمار ثليجي، الأغواط، الجزائر.
محمد عبد الحليم، عمر(2003، ايام 25-28 ماي). التمويل عن طريق القنوات التمويلية غير الرسمية. الندوة الدولية حول: تمويل المشروعات الصغيرة و المتوسطة و تطوير دورها في الاقتصاديات المغاربية ، جامعة سطيف.
مزهودة، عبد الماليك. (2003، 25-28ماي). التسيير الاستراتيجي وتنمية المؤسسات المتوسطة والمصغرة، مداخلة ضمن الدورة التدريبية حول تمويل المشروعات الصغيرة والمتوسطة وتطوير دورها في الاقتصاديات المغاربية. كلية العلوم الاقتصادية والتسيير، جامعة فرحات عباس، سطيف، الجزائر.
مفهوم المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، مديرية الصناعة والناجم لولاية المسيلة، تاريخ الاسترجاع:08-01-2020متاح على الموقع http://dim-msila.dz/?p=73،.
منصور، أحلام ، و بن عمر، أسيا. (2017، يومي 06- 07 ديسمبر). واقع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر ووسائل دعمها. الملتقى الوطني حول: إشكالية استدامة المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، جامعة الشهيد لخضر حامة بالوادي، الجزائر.
نشريه المعلومات الإحصائية التابعة لوزارة الصناعة والمناجمّ. (2018).، العدد 33.
ياسر، عبد الرحمان، و آخرون.(2018). قطاع المؤسسات الصغيرة و المتوسطة في الجزائر: الواقع والتحديات، مجلة نماء للاقتصاد و التجارة ، العدد الثالث.
CHELIL, Abdelatif, et AYAD, Sidi Mohamad, PME en Algérie : réalités et perspectives, Université de Tlemcen. consulté le :08-01-2020, http://fseg2.univ-tlemcen.dz/larevue09/CHELIL%20Abdelatif.pdf.
FONFANG David .(2014). La PME en Afrique : essai d’une définition commune, Paris : L’Harmattan.
Khaled Mena .( les 23 -24 - 25 juin , 2003). La problématique de financement de PME en Algérie, colloque international : gouvernance et développement de la PME. Alger.
KOTLER, P, et DUBOIS, B .(2006). Marketing management. 12e édition, Paris :Pearson Education.
www. Ansej.dz, consulté le 01 /05 /2019.
www.angem.dz, consulté le 22/04/2019.