The impact of social capital in achieving competitive priorities An applied study on Jordanian Islamic banks

Main Article Content

Asma Gahta

Abstract

This study aimed to know the effect of social capital (trust, peership, cooperation, and social integration) on
achieving the competitive priorities (quality, cost, flexibility, delivery, time of service delivery, and
excellence in the service) in the Jordanian Islamic banks. Study sample consisted of the Jordanian Islamic
banks (Jordanian Islamic Bank, Arab International Islamic Bank and Jordan Dubai Islamic Bank). Al-Rajehi
Bank was excluded because the study was limited to the Jordanian Islamic banks, and Al-Rajehi is unjordanian
Islamic.
The results also showed the presence of positive significant relation between the social capital variables
(trust, peership, cooporation, and social integration), and the presence of a positive significant effect of these
variables together on the competitive priorities.

Article Details

How to Cite
Gahta, A. (2019). The impact of social capital in achieving competitive priorities An applied study on Jordanian Islamic banks. Finance and Business Economies Review, 3(3), 312–336. https://doi.org/10.58205/fber.v3i3.1217
Section
Articles

References

الدوري، زكریا مطلك، والساعدي، مؤید یوسف، أ رس المال الاجتماعي التنظیمي – مدخل في اقتصادیات الثقة.

، جامعة بغداد، بغداد، الع ا رق، 2002 -1 ،(30) مجلة العلوم الاقتصادیة والإداریة، 9

دون، كوین، ولو ا رنس، بروساك ، الصحبة الطیبة: أ رس المال الاجتماعي كقّوة خفیة دافعة للعمل. مجلة خلاصات، 9

-1 ، الشركة العربیة للإعلام العلمي (شعاع) القاهرة، جمهوریة مصر العربیة، . 2001 ،(214)

. 3. أبو ا زهر، نادیة ، أ رس المال الاجتماعي والجدل حول علاقته بالمجتمع المدني.الحوار المتمدن، العدد: 2242

http://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid= نسخة إلكترونیة متوفرة على ال ا ربط الآتي: 130386

.2008

الزعبي، حسن علي عبد ، أثر نظام المعلومات الاست ا رتیجي في بناء وتطویر الم ا زیا التنافسیة وتحقیق عوامل

التفوق التنافسي: د ا رسة تطبیقیة في المصارف الأُردنیة المدرجة في سوق عمان المالي.أُطروحة دكتو ا ره غیر منشورة،

. كلیة الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، بغداد، الع ا رق، 1999

الشربیني، عبد العزیز ، أین الإدارة العربیة من المیزة التنافسیة. أخبار الإدارة العربیة، 16 ،القاهرة، جمهوریة مصر

. العربیة، 1996

أبو شمس، عایدة صبحي، دور أ رس المال الاجتماعي في الحد من الفقر في الأُردن. رسالة ماجستیر غیر منشورة،

. كلیة الد ا رسات العلیا، الجامعة الأُردنیة، عّمان، الأُردن، 2012

دون، كوین، ولو ا رنس، بروساك ، الصحبة الطیبة: أ رس المال الاجتماعي كقوّة خفیة دافعة للعمل. مجلة خلاصات، 9

. 8-1 ، الشركة العربیة للإعلام العلمي ، القاهرة، جمهوریة مصر العربیة، 2001 ،(214)

صالح، أحمد علي ، أنماط التفكیر الاست ا رتیجي وعلاقتها بعوامل المحافظة على أ رس المال الفكري: د ا رسة میدانیة

في عینة من شركات القطاع الصناعي الاشت ا ركي.رسالة ماجستیر غیر منشورة، كلیة الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد،

. بغداد، الع ا رق، 2001

أبو طبیخ، لیث ، دور إدارة الجودة الشاملة في تحقیق المیزة التنافسیة المستدامة: د ا رسة استطلاعیة في شركة

التأمین الع ا رقیة العامة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، المعهد العالي للد ا رسات المحاسبیة والمالیة، جامعة بغداد، الع ا رق،

.2012

غول، فرحات، 13 و 14 دیسمبر). إدارة أ رس المال الاجتماعي في المؤسسات الاقتصادیة. ملتقى دولي حول أ رس

. المال الفكري في منظمات الأعمال العربیة في الاقتصادیات الحدیثة. جامعة الج ا زئر، الج ا زئر العاصمة، 2011

. 10 . محسن، عبد الكریم والنجار، صباح مجید ، إدارة الإنتاج والعملیات. الع ا رق، بغداد: الذاكرة للنشر والتوزیع، 2012

. المفرجي، عادل، وصالح، أحمد ، أ رس المال الفكري: طرق قیاسه وأسالیب المحافظة علیه.مصر، القاهرة:

. المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة، 2003

. النجار، فایز جمعة، النجار، نبیل جمعة، والزعبي، ماجد ا رضي ، أسالیب البحث العلمي: منظور تطبیقي.

. الأُردن، عَمَّان: دار الحامد للنشر والتو زیع، 2013

Castes, L. B. , Organizational social capital: An exploration of the linkage between emotion

based trust and collaborative action. Qualifying Paper, USA, 2001.

Danchev, A. , Social capital and sustainable behavior of the firm. Industrial Management and

Data Systems, 106 (7), 953-965, 2006.

Hitt, M., Reland, D.,& Hoskission, R. , Strategic management competitiveness and

globalization(5thed). South Western: College Publishing, 2003.

Hofer, C., Charan, R., Murray, E., & Pitts, R. , Strategic manangement,a case book in business:

Policy and planning. USA: West publishing, 1980.

Krajewski, L.,& Ritzman, L. , Operations management: Strategy and analysis(5th ed.). New

Jersey,NJ:Addison Wesley publishing Co, 1999.

Macmillan, H., & Tampoe, M. , Strategic management: Process, content and implementation.

New York, NY:Oxford University Press, 2000.

Reed, R., & Defillipi R. , Causal ambiguity: Barriers to imitation and sustainable, competitive

advantages. The Academy of Management Review, 15 (1), 88-102, 1990.

Sankarn, K., & Vadakel, T. , Dimensions of social capital and new expectations from knowledge

management tools. Compendium of Research Paper, 2005.

Shahrabi, B. , Strategic role of social capital in socio-economic environment. International

Journal of Basic Sciences & Applied Research, 1 (4), 90-96, 2012.

Vilanova, E., & Josa, T. , Social capital as managerial phenomenon. Tampere University

of Technology. Retrieved from: www.tutifi/units/truta/teta/mittaritiimi/julkaisut/sc.report.pdf 2003.

Wallis, J., Killerby, P., & Dollery, B. , Social economics and social capital. International

Journal of Social Economics, 31 (3), 239-258, 2004.