The Impact of Market Orientation on Organizational Performance, the Mediating Role of Marketing Capabilities: An Exploratory Study on Hotel Establishments Operating in Mila

Main Article Content

Mahmoud Boulesbaa

Abstract

The study aimed to know the impact of market orientation on organizational performance and the role of marketing capabilities in this relationship. The study sample consisted of workers in hotel establishments in the city of Mila, namely (Milev Hotel, Salam Hotel and Red Carpet Hotel). A total of 69 questionnaires were distributed, and 64 questionnaires were retrieved, all of the questionnaires were valid for analysis. To achieve the objectives of the study and analyze the opinions of the sample members, the spss.v.26 program and the Process macro.v.4.1 matrix were used. The study concluded that there is an impact of market orientation on marketing capabilities and organizational performance, as well as an impact of marketing capabilities on organizational performance, and th at marketing capabilities achieve Partial mediation of the relationship between market orientation and organizational performance 

Article Details

How to Cite
Boulesbaa, M. (2022). The Impact of Market Orientation on Organizational Performance, the Mediating Role of Marketing Capabilities: An Exploratory Study on Hotel Establishments Operating in Mila. Finance and Business Economies Review, 6(3), 310–333. https://doi.org/10.58205/fber.v6i3.348
Section
Articles

References

- وائل إدريس ، و رائد المومني. (2013). تحليل العلاقة بين التوجه السوقي الثقافي والسلوكي وأثرها على أداء شركات التأمين الأردنية. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الانسانية) ، 27 (1)، 105-140.

- البكري ثامر ، الطائي ياسر ، و هادي طالب أحمد. (2014). أثر إدارة علاقات الزبائن على الأداء التسويقي : دراسة تحليلية على عينة من البنوك التجارية الأردنية. مجلة كلية الإدارة و الاقتصاد للدراسات الاقتصادية و الإدارية و المالية (13)، 1-35.

- المرشدي خالد عبد المحسن ، و العتيبي عبد العزيز عبد الرحمان. (2017). التوجه السوقي والميزة التنافسية دراسة تطبيقية على شركات المساهمة السعودية. المجلة العربية للإدارة ، 37 (2)، 67-90.

- خضر أحمد إبراهيم. (1434). الفروق بين المتغير المستقل والمتغير التابع و الوسيط. تم الاسترداد من الألوكة.

- غازي ساعاتي عبد الاله سيف الدين ، و شاكر تركي أمين. (2012). أثر التوجه نحو السوق على الأداء الكلي لمستشفيات القطاع الخاص في المملكة العربية السعودية. مجلة الأبحاث الدراسة جامعة سعد دحلب البليدة، 7 (6)، 67-86.

- أبو قحف عبد السلام. (1997). اقتصاديات الأعمال. بيروت: الدار الجامعية.

أحمد عبده عبد الغني. (2010). العمل الجماعي وبناء وإدارة فرق العمل. تم الاسترداد من المنتدى العربي لإدارة الموارد البشرية: https://hrdiscussion.com/hr16031-2.html#post77197

- النعامي علي سليمان. (2006). التخطیط، الرقابة، قیاس الكفاءة والفاعلیة، وتقییم الأداء في المشروعات الاقتصادیة، مدخل محاسبي وإداري معاصر. مجلة الدراسات والبحوث التجاریة، العدد الأول، السنة السادسة والعشرون، كلیة التجارة بنھا مصر ، 948 - 976.

- محمود محمد القردحجي. (2013). أثر عمليات نظم إدارة الموارد البشرية في ذكاء المنظمة: دراسة ميدانية في مجموعة الجميح في الدمام بالمنطقة الشرقية-المملكة العربية السعودية. رسالة ماجستير . عمان: جامعة الشرق الاوسط.

- الممشوط. محمد سعد فهد (2011). أثر بيئة العمل على الإبداع الإداري: دراسة تطبيقية على أكاديمية سعد العبد الله للعلوم الأمنية في دولة الكويت. رسالة ماجستير . الأردن: جامعة الشرق الأوسط.

- حمدي محمد عقيل. (2012-2013). اختبار العلاقة بين القدرات التسويقية والاستراتيجيات التنافسية وأثرها في تحقيق الميزة التنافسية في وكالات السياحة والسفر بمدينة عمان. رسالة ماجستير . كلية إدارة الأعمال، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.

- اللوزي موسى. (2010). التنظيم الإداري الأسالي والاستشارات. عمان: زمزم، ناشرون وموزعون.

- رأفت وليم كامل. (2020). القدرات التسويقية الديناميكية ودورها في دعم ممارسات التسويق الريادي في قطاع التجزئة المصرفية: دراسة حالة على بنك القاهرة. مجلة البحوث المالية والتجارية ، 246-321.

- Aboubakar Azammulah. (2020). Relationship Between Workplace Envirenment,Teamwork and Transformational Leadership on Organization Performance of Electrical and Electronic Manufacturing Companies in Selangor. Journal of Business administration . UNIVERSITI UTARA MALAYSIA.

- A.Senthamil, R., & P, P. (2011). Leadership Styles and its Impact on Organizational Commitment Asia-Pacific. Journal of Management Research and Innovation , 7 (3), 167-175.

- Bamfo, B. A., & Kraa, J. J. (2019). Market orientation and performance of small and medium enterprises in Ghana: The mediating role of innovation. Cogent Business & Management , 6, 1-16.

- Brace-Govan, J. (2011). Market Orientation and marketing in nonprofit organizations – Indications for fundraising from Victoria. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing , 16 (1), 84-98.

- Brenda, P., & Gainera, P. (2005). The relationship between market-oriented activities and market-oriented culture: implications for the development of market orientation in nonprofit service organizations. Journal of Business Research , 58, 854-862.

- Brown, D., & Harvey, D. (2006). An Experiential Approach to Organization Development (7th ed). Pearson Prentice Hall, New Jersey, USA.

- Bylon, A. B., & Jerry, J. K. (2019). Market orientation and performance of small and medium enterprises in Ghana: The mediating role of innovation. Cogent Business & Management, , Taylor & Francis, Abingdon , 6, 1-16.

- Cacciolatti, L., & Lee Soo, H. (2016). Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational. Journal of Business Research on Marketing Resources, Performance and Competitive Advantage , 1-36.

- Cavusgil, R., & Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management , 31 (6), 515-524.

- Christian, Kleine; Barbara, E. (2014). Leadership impact on organizational Commitment: the mediating role of management control systems choice. Journal of Management Control ، 241–266.

- Douglas, W., Vorhies, M. H. (2000). The Capabilities and Performance Advantages of Market-Driven Firms: An Empirical Investigation. Australian Journal of Management , 25 (2), 145-172.

- Douglas, W; Vorhies, Michael Harker; Rao, C.P. (1999). The capabilities and performance advantages of market-driven firms. European Journal of Marketing , 33 (11), 1171 - 1202.

- Forkan, Golam Mohammad (2012) Cluster Concept in Enhancing the Marketing Capability of Light Engineering Industry of Bangladesh: A Comparative Study Asian Business Review

- Frazier; Andrew P, Patricia A., Tix; Kenneth E, (2004) Testing Moderator and Mediator Effects in Counseling Psychology Research Journal of Counseling Psychology51(1), 115–134

- Hult, T., & Ketchen, D. (2001). Does market orientation matter? A test of the relationshipbetweenpositional. Strateg. Manag , 899-906.

- Janet, Y., Murray, Gerald, Y. G., & Masaaki, K. (2011). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages (2011) 39:. Journal of the Academy Marketing Science , 39, 252–269.

- Jaworski, & Kohli. (1990). Market orientation; the construct, research propositions and managerial implications. Journal of Marketing , 54 (2), 1-18.

- Jyoti Jeevan، Sharma. (2013). Impact of Market Orientation on Business Performance: Role of Employee Satisfaction and Customer Satisfaction. Journal of Business Perspective 297-313

- Kulkarni, P. (2013). A literature review on training, development and quality of work life. Journal of Arts, Science and Commerce , 4 (2), 136-143.

- Lee, E., & Chandra, Y. (2020). Dynamic and Marketing Capabilities as Predictors of Social Enterprises’ Performance. Voluntas , 31, 587–600.

- Lloyd, C. H., & Emmanuel, O. (2001). Strategic human resource management, market orientation, and organizational performance. Journal of Business Research , 51, 157 - 166.

- Masaaki, K., & Janet, Y. (2011). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages. Journal of the Academy of Marketing Science , 39, 252–269.

- Morgan, N., Vorhies, D., & Mason, C. (2009). Research notes and commentaries: Market orientation marketing capabilities and firm performance. Strateg. Manag. J , 30 (1), 909-920.

- Myrtveit, S., & Nygaard, A. (2007). Market orientation and performance in the service industry: a data envelopment analysis”. Journal of Business Research , 60 (3), 1191-1207.

- Narver, J., & Slater, C. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing 54 (4), 20-35.

- Park, G. (2009). The influence of market orientation and export marketing capabilities on export performance. Int. Bus. Rev , 93-121.

- Shampy, K., & Rahman, Z. (2015). Marketing capabilities and firm performance: literature review and future research agenda. International Journal of Productivity and Performance Management , 64, 1041-1067.

- Wang, A., & Lin, J. (2013). An empirical research on knowledge management orientation and organizational performance: the mediating role of organizational innovation. African Journal of Business Management , 7 (8), 604-612.

- Yildiz, S., Basturk, F., & Boz, I. T. (2014). The Effect of Leadership and Innovativeness on Business Performance. Social and Behavioral Sciences , 785-793.

Yeni, Absah; Rismayani, R; Hamdani, Harahap 2019 The Effects of Marketing Capabilities on Financial Performance through Innovation Capabilities in Fashion Small and Medium Enterprises in Medan 351-355