Electronic Banking Mechanisms and their Impact on Achieving Market Value: An Exploratory Study of a Number of Iraqi Private Banks.

Main Article Content

Mohamed Fakhri Mohamed
Hamed Khadir Ahmed

Abstract

The study aimed at identifying the effect of electronic banking on achieving the market value of the
bank. The study relied on the analytical descriptive method. The study used the questionnaire as a tool for
collecting data and represents the study society in banks. A random sample of 100 employees was selected,
The study found that the use of electronic banking is available in Iraqi banks at a very high level. It provides
the requirements for the success of electronic banking in banks at a very high level, as well as the existence
of a significant impact Machine mechanisms for statistical use of electronic banking to increase the market
value of the bank, and the presence of a statistically significant effect of the availability of electronic
banking requirements to increase the market value of the bank .
The study recommended working on spreading e-banking awareness among customers and working to
increase e-banking by focusing on e-banking marketing to target categories that do not care about electronic
banking, as well as continuous updating of electronic banking services, studying the wishes and needs of
customers and working towards achieving them. Success of electronic banking.

Article Details

How to Cite
Mohamed, M. F., & Ahmed, H. K. (2019). Electronic Banking Mechanisms and their Impact on Achieving Market Value: An Exploratory Study of a Number of Iraqi Private Banks. Finance and Business Economies Review, 3(2), 190–208. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/625
Section
Articles

References

بریكة، السعید ( 2006 ) البنوك الإلكترونیة: واقع وتحدي، المؤتمر العلمي الثاني (الجودة الشاملة في ظل إدارة

المعرفة وتكنولوجیا المعلومات)، جامعة العلوم التطبیقیة، عمان، الأردن.

باقیة، إنعام ونادیة العریض ( 2005 ) التقنیات المؤتمتة الحدیثة المستخدمة في تطویر الخدمات المصرفیة وأثرها

على المتعاملین مع المصارف، المجلة الأردنیة للعلوم التطبیقیة، العلوم الإنسانیة

صلیحة مرباح،( 2014 ) وسائل الدفع الإلكترونیة وانعكاساتها على الدفع العربي والج ا زئر خاصة، رسالة ماجستیر

غیر منشورة في جامعة خمیس ملیانة.

ابتهاج حمودة،( 2015 ) أثر تطبیق المقاصة الإلكترونیة في زیادة ربحیة البنوك، رسالة ماجستیر مقدمة لجامعة

شندي.

بو أ رس أحمد،( 2007 ) العملیات المصرفیة الإلكترونیة، مجلة العلوم الإنسانیة، جامعة محمد خضیر بسكرة، العدد

.11

قدموي ثائر عدنان،( 2007 ) العوامل المؤثرة في انتشار الصیرفة الإلكترونیة، المجلة الأردنیة للعلوم التطبیقیة،

. المجلد 11 ، العدد 2

صبحي المحمد، ( 2010 ) محددات التوسع في قنوات التوزیع الإلكتروني للخدمات المصرفیة، مجلة بحوث جامعة

. حلب، العدد 67

مرزوق یوسف،( 2017 ) واقع وسائل الدخل في الج ا زئر، رسالة ماجستیر، جامعة الطاهر مولیا، وكالة سعیدة،

الج ا زئر .

عز الدین كامل أمین، ( 2004 ) مفهوم ومقومات العمل المصرفي الإلكتروني، مجلة المصارف، اتحاد المصارف،

. العدد 7

. الحداد، موسى، نور، الزرقان، وسیم محمد، شقیرینوري، محموداب ا رهیم، صالح طاهر، الخدمات المصرفیة

. الإلكترونیة، الطبعةالاولى، دا ا رلمسیرة، عمان، الاردن، 2012

.سامي، بشرى محمد، 2010 ، امكانیة تبني وتطبیق مفهوم المصارف الالكترونیة - د ا رسة استطلاعیة لعینة من

المصارف التجاریة في مدینة دهوك، مجلة جامعة كربلاء العلمیة- المجلدالثامن- العددالاول، انساني.

. العامري، محمد علي اب ا رهیم؛ 2010 ، ( "الادارة المالیة المتقدمة")، الطبعةالاولى ،اث ا رء للنشر والتوزیع ،

عمان،الاردن.

Rose and Hudgins(2005) Corporate image measurement A further problem for tangibilization

of internet banking services international journal of bank management .

- Sahoo,Ranjit,kumar&swain,Sukanta Chandra, 2012, Stady of perceived value and performance

of electronic banking in India with special reference to pan jab ,journal national bank

,VOL15,NO1.