Requirements for Successful Education in the Maghreb Countries According to the United Nations Programme

Main Article Content

Lamia Hamaizia

Abstract

The paper aims to illustrate the reality of education in Maghreb countries (Algeria, Tunisia and Morocco) towards the requirements of the United Nations to achieve sustainable development, by focusing on comparing the characteristics of sustainable education; this later is one of many inputs of sustainable development, so we can consider it as one of important social variables of sustainable development.


We have reached many results, among them: the efforts made by the three Maghreb countries in terms of education are more or less acceptable, especially in primary and secondary education, however the expected results are not up to all expectations.

Article Details

How to Cite
Hamaizia, L. (2022). Requirements for Successful Education in the Maghreb Countries According to the United Nations Programme. Finance and Business Economies Review, 6(1), 246–259. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/1539
Section
Articles

References

برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، (2018)، تقرير التنمية البشرية لسنة 2018، أدلة التنمية البشرية ومؤشراتها.

برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، (2019)، تقرير التنمية البشرية لسنة 2019، ما وراء الدخل والمتوسط والحاضر: أوجه عدم المساواة في القرن الواحد والعشرين.

برنامج البيئة المتوسطي، (2014)، إستراتيجية البحر المتوسط للتعليم من أجل التنمية المستدامة، مبادرة أفق 2020: تهدف لإزالة التلوث من البحر المتوسط بحلول عام 2020.

الجمعية العامة للأمم المتحدة (2015)، تحويل عالمنا: خطة التنمية المستدامة لعام 2030.

الجمهوريـة التونسية، (2020)، وزارة التعليم العالي و البحث العلمي، التعليم العالي و البحث العلمي بالأرقام، مكتب الدراسات والتخطيط و البرمجة.

صندوق النقد العربي، (2007)، التقرير الاقتصادي العربي الموحد لسنة 2007.

صندوق النقد العربي، (2016)، التقرير الاقتصادي العربي الموحد لسنة 2016.

صندوق النقد العربي، (2020)، التقرير الاقتصادي العربي الموحد لسنة 2020.

المملكة المغربية، (2021)، وزارة التربية الوطنية والتكوين المهني والتعليم العالي والبحث العلمي، قطاع التعليم العالي والبحث العلمي، التعليم في أرقام 2020/2021.

محمد دهان، (2010)، الاستثمار التعليمي في الرأس المال البشري: مقاربة نظرية و دراسة تقييمية لحالة الجزائر، أطروحة دكتوراه علوم في العلوم الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية و علوم التسيير، جامعة منتوري، قسنطينـة، الجزائر.

GELINIER. O et al, (2005), Développement durable: Pour une entreprise compétitive et responsable, éd ESF, Paris.

AKKARI. A, (2009) La scolarisation au Maghreb : De la construction à la consolidation des systèmes éducatifs, Carrefours de l’éducation, p 227-244.

BEAUPRE. D et al, (2008) Gestion des ressources humaines, Développement durable et responsabilité sociale, Revue internationale de psychosociologie, Volume XIV, p 77-140

Organisation Internationale du Travail, (2013) Analyse du système éducatif Tunisien.

Royaume du Maroc, (2015) Ministère de l’Education National, Direction de la Lutte Contre l’Analphabétisme, Alphabétisation au Maroc, Plan d’action 2012-2015.

UNESCO, (1960), Records of the General Conference: Resolutions, Paris.

https://fr.unesco.org/world-education-forum-2015/

https://www.mesrs.dz/ consulté le 02/09/2021.

http://www.shanghairanking.com/ARWU2020.html. consulté le 02/12/2021.

http://www.elkhabar.com/press/article/116822. html. [En ligne]