Digitization of human resources and its impact on promoting the requirements of sustainable development in higher education in light of the Corona pandemic - an applied study on female students of Imam Muhammad bin Saud Islamic University.

Main Article Content

Abir Bakeri Sirrelkhatem
Rokia Ali Ahmed
Saloua Derar Aouadh
Alouia Said Zoubeir

Abstract

The study aimed to identify the extent of digitization of human resources and its impact in creating sustainable development in higher education in light of the pandemic, as the problem of the study was: Is the reality of digitizing human resources in Saudi universities commensurate with the requirements of sustainable development in light of the environmental threats of the Corona pandemic? The study adopted the descriptive and analytical approach. In addition to the historical curriculum, where the study hypothesis was represented in the existence of a positive statistical relationship between digitizing human resources and enhancing the requirements of sustainable development in higher education in light of the Corona pandemic. The study reached several results, the most important of which are: The study resulted in more than 60% that the university is working to gain a prominent place among educational institutions and achieve sustainable development through building a knowledge society based on the knowledge economy and digitizing human resources. It was also found that 68% of the respondents assert that the university is working to acquire an appropriate technical structure that includes all technical means, and that it is managed by competent and specialized cadres to support digitization in light of the pandemic.

Article Details

How to Cite
Bakeri Sirrelkhatem, A., Ali Ahmed, R., Derar Aouadh, S., & Said Zoubeir, A. (2021). Digitization of human resources and its impact on promoting the requirements of sustainable development in higher education in light of the Corona pandemic - an applied study on female students of Imam Muhammad bin Saud Islamic University. Finance and Business Economies Review, 5(1). https://doi.org/10.58205/fber.v5i1.554
Section
Articles

References

-نغم حسين نعمة، رغد محمد نجم، هبة الله مصطفي السيد علي، المجلة العراقية لبحوث السوق وحماية المستهلك، المجلد (11) العدد(1) ،2019م

-خميس، محمد عطية. (2015م). تكنولوجيا الواقع وتكنولوجيات الواقع المعزز والمخلوط. الجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم.

-عساف، محمود، (2015) دور التمكين في تحقيق التنمية المستدامة بالجامعات الفلسطينية , مجلة جرش للبحوث والدراسات ,الأردن ، المجلد (16 ) العدد (1)

-صالح، أميمة وأبو الهدى، حسام الدين والدسوقي، محمد إبراهيم(2019). بيئة تدريب مقترحة قائمة على مواقع جوجل لتنمية بعض المهارات الإلكترونية لمعلمي التعليم العام، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، جامعة الفيوم – كلية التربية، جمهورية مصر العربية.

-مهند صائم صيام، جائحة كورونا والتكنولوجيا والتعليم وعلاقتها بالبيئات التعليمية، منصة تعليم جديد مقال منشور بتاريخ، 9/11/2020م

-كمال الدين، وأبو زيد (2019): -كمال الدين، هشام مصطفي. أبو زيد، محمد. واقع تطبيق إدارة المعرفة وأثرها على تميز الأداء المؤسسي في الجامعات السعودية – دراسة حالة جامعة نجران-، مجلة جرش للبحوث والدراسات، المجلد 20، العدد (1).

-كابس، خليفة محمد احمد. (2020). التعليم الالكتروني في إطار مجتمع المعلومات والمعرفة، دار الفكر الجامعي، اسكندرية.

--لافي، نايف. (2018). درجة ممارسة إدارة المعرفة في مؤسسات التعليم العالي الكويتية، دراسات، العلوم التربوية، المجلّد 45، العدد 4.

-جمال محمد غيطاس، (2021)، تقنية المعلومات في 2021، مقال منشور في مركز جسور للدراسات والاستشارات الثقافية والتنموية، نشرة رقم (12)، عدد يناير 2021.

-كلو، صباح محمد الحوسبة السحابية: مفهومها وتطبيقاتها في مجال المكتبات ومراكز معلومات، جمعية أبو اظبي، المكتبات المتخصصة.

-. جلول وبلحاج (2020) بافكا، جلول، بلحاج فراجي. تطوير الكفاءات البشرية في المؤسسة الجزائرية عن طريق إدارة المعرفة -دراسة حالة المديرية العملية لاتصالات الجزائر، مجلة البشاير الاقتصادية، المجلد 6، العدد 1

-ضياء أحمد الكرد،2018، مؤتمر التنمية المستدامة في ظل بيئة متغيرة كلية الاقتصاد والعلوم الاجتماعية – جامعة النجاح الوطنية

-شلبي، ممدوح وأسعد، حشمت والمصري، إبراهيم والدسوقي، منال. (2018م، تقنيات التعليم وتطبيقاتها في المناهج، مصر، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع.

- Ruiz, M. (2013). Alejandra Lagunas Soto, National Digital Strategy. National Digital Strategy Coordinator, Mexico, November 2013.

- Sarah, G. C. (2017). Digital Learning: Digital Technology’s Role in Enabling Skills Development for a Connected World. The Citizen’s Role and Contribution to Research

- Human Rights Council. (2016). Report of the Special Rapporteur on the Right to Education, General Assembly. Thirty-Second Session Agenda Item 3 Promotion and Protection of all Human Rights, Civil, Political, Economic, Social and Cultural Rights.

- Huang, Soman. (2013). Gamification of Education. Research Report Series: Behavioral Economics in Action