Corporate social responsibility in view of the United Nations Global Compact principles and its role in achieving sustainable development Case study of "CHIALI GROUP" Foundation

Main Article Content

DJamel Zeddoun
Mohamed Zeradna
CHoukri Kazi

Abstract

The study aims to determine the extent to which business enterprises apply the United Nations Global Compact principles for Social Responsibility and assessing the level of commitment of these institutions to achieving the Sustainable Development goals. The study was applied to the "CHIALI GROUP" Foundation located in Sidi BelAbbes where a questionnaire composed of 50 items has been distributed, and analyzed using SPSS V.22 software. The study found that the foundation under study has adopted the principles of social responsibility stipulated in the United Nations Global Compact, and also the foundation seeks to contribute to achieving sustainable development goals. The study found as well a strong positive correlation between the adoption of corporate social responsibility and the sustainable development goals.

Article Details

How to Cite
Zeddoun, D., Zeradna, M., & Kazi, C. (2022). Corporate social responsibility in view of the United Nations Global Compact principles and its role in achieving sustainable development Case study of "CHIALI GROUP" Foundation. Finance and Business Economies Review, 6(2), 266–285. https://doi.org/10.58205/fber.v6i2.1296
Section
Articles

References

بن عمر, ح. (2015). البعد الاجتماعي في التنمية المستدامة بتونس: العمل والبطالة والفقر كمؤشرات قياس. مجلة المستقبل العربي(422), 62.

اعمر عزاوي ، و آخرون. (2016). دوافع تبني منظمات الأعمال أبعاد المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية كمعيار لقياس الأداء الاجتماعي. الملتقى الدولي الثالث حول: منظمات الأعمال والمسؤولية الاجتماعية (صفحة 6). الجزائر: ، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة بشار.

. دوناتو رومانو. (2003). الاقتصاد البيئي والتنمية المستدامة. دمشق: المركز الوطني للسياسات الزراعية ، وزارة الزراعة و الإصلاح الزراعي بالتعاون مع منظمة الأمم المتحدة للأغذية و الزراعة.

صالح عمر فلاحي. (2004). التنمية المستدامة بين تراكم رأس المال في الشمال واتساع الفقر في الجنوب. مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير(03)، 10-11.

صالح مهدي محسن العامري، و طاهر محسن منصور الغالبي. (2005). المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال: الأعمال والمجتمع (الإصدار الأول). دار وائل للنشر والتوزيع.

عبد الغني محمود علاء الدين. (2011). إدارة المنظمات (الإصدار الأول). عمان، الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.

عبد الله بن جمعان الغامدي. (2009). الـتنمية المستدامة بين الحق في استغلال الموارد الطبيعية و حماية الحق في البيئة. 23(01)، 13. جامعة الملك عبد العزيز: مجلة الاقتصاد و الإدارة.

عبد الله أنيس أحمد . (2016). إدارة التسويق وفق منظور قيمة الزبون (الإصدار الأول). عمان، الأردن: دار الجنان للنشر والتوزيع.

نضال عمار . (2016). دور المسؤولية الاجتماعية للشركات في التنمية المستدامة دراسة ميدانية على منظمات الأعمال السورية الأعضاء في الميثاق العالمي للمسؤولية الاجتماعية. مجلة جامعة البحث، 37(54)، 127.

هيئة الأمم المتحدة. (2016). تحقيق خطة التنمية المستدامة لعام 2030. نيروبي: جمعية الأمم المتحدة للبيئة. تم الاسترداد من www.un.org

Dominique, F. (2005). Jalons pour une histoire de la notion de développement durable (Vol. 33). Monde en développement.

Kadyan, J. S. (2016, October). United Nations Global Compact and Corporate Social Responsibility. International Journal of Science and Research (IJSR), 5(10), 478.

Sustainable Development Goals, . (2016). 17 Goals to Transform Our World. New York: Institutional Relations & Resource Mobilization, Tourism & SDGs, UNWTO, Retrieved fromhttps://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable%D0development%D0goals/(26/07/2021)