The Role of Oriontation and Guidance in Spreading The Culture of Technical Education a Sample of Secondary School Students in Gaza Governorates
Main Article Content
Abstract
The aim of the study is to identify the degree to which guidance andis given to its role in directing
secondary students towards technical education in Gaza governorates and to reveal the significance of the
differences in the mean of the sample of the sample to the degree of the role of the educational mentors
depending on (sex, educational area and years of service) and putting ways of developing the role
ofguidance in directing secondary students towards technical education in Gaza Governorates.
The researcher used the descriptive analytic method and the questionnaire as a measuring tool consisting of
25 paragraphs divided into three dimensions. The sampleconsisted of (54) mentors and guides of both sexes
with 50%.
The study found the following results:
1. the total score for estimating the sample members of guides in the orientation of secondary students
towards technical education reached (47.02%) to a small extent where the first field obtained a relative
weight (47.40). and the second field obtained a relative weight (46.24%) but he third field obtained
(47.31%).
2. There are statistically significant differences between the mean of the sample of the study sample for the
of guidancce and guidance in directing the secondary school students towards technical education is
attributed to gender variable in favor of males.
3. There were no statistically significant differences between the average of the sample of the role of
guidance and guidance and in directing the secondary school studens toward the technical education due
to the variable of the educational area of the field( the interaction of guidance and guidance with the
students to guide them towards technical education) and the differences in favor of the central region in
the other fields.
4. There are no statistically significant differences between the average of the sample of the study sample
for the role of guidance and guidance in directing secondary school students towards technical education
due to changes in years of experience.
5. One of the ways in which the role of guidance and guidance in directing secondary students towards
technical education, is being to providing all facilities and possibilities that are available for achieving
the goal
Article Details
References
أبو ج ا رد، محمد یوسف ( 1994 ): تطویر التعلیم المهني والتقني في فلسطین واقع وطموحات، الخلیل، ا ربطة
الجامعیین, فلسطین
أبو عرمانة, شادي ( 2013 ) دور العلاقات العامة في الكلیات التقنیة بمحافظات غزة في استقطاب الطلبة وسبل
تفعیله, رسالة ماجستیر غیر منشورة, الجامعة الإسلامیة, غزة, فلسطین
أبو غ ا زل, عمر ( 2014 ) دور الإدارة المدرسیة في توجیه طلبة المرحلة الثانویة نحو التعلیم التقني بمحافظات غزة
وسبل تطویره, رسالة ماجستیر غیر منشورة, الجامعة الإسلامیة, غزة, فلسطین
حمدان, عبد الرحیم ( 2003 ) بعض دوافع خریجي الشهادة الثانویة العامة للالتحاق بالكلیات المهنیة والتقنیة
,كلیة فلسطین التقنیة, غزة, فلسطین ,(1) , بمحافظات غزة, مجلة جامعة النجاح للأبحاث, المجلد 18
حمدان, عبد الرحیم وأبو عاصي, حمدان( 2008 ) الصعوبات التي تواجه التعلیم التقني في فلسطین وسبل التغلب
علیها , بحث مقدم للمؤتمر العلمي بعنوان التعلیم التقني في فلسطین( أفاق وتحدیات), الكلیة الجامعیة للعلوم التطبیقیة,
/10/ فلسطین بتاریخ 13
الخ ا ربشة, عمر( 2012 ) أسالیب البحث العلمي ,ط 1, دار وائل للنشر والتوزیع, عمان, الأردن
الداهري, صالح ( 2005 ) علم النفس الإرشادي(نظریاته وأسالیبه الحدیثة), دار وائل للطباعة والنشر والتوزیع,
عمان, الأردن
الرشیدي, بشیر صالح والسهل, علي( 2000 ) مقدمة في الإرشاد النفسي,ط 1, مكتبة الفلاح للنشر والتوزیع, الكویت
ال ا زمل, محمد بن عبد الله, ( 2011 ) اتجاهات طلاب المرحلة الثانویة نحو التدریب التقني والمهني في ضوء
المتغی ا رت الاقتصادیة والاجتماعیة في مدینة الریاض, المملكة العربیة السعودیة
.الزریعي, ضیاء( 2011 ) تصمیم نموذج وتطبیقه لتقویم آ ا رء مؤسسات التعلیم التقني في السودان, رسالة دكتو ا ره
غیر منشورة, جامعة السودان للعلوم والتكنولوجیا, كلیة التربیة, السودان
.الشویخ, دخیل الله, ( 2003 ) واقع التخطیط الاست ا رتیجي في مؤسسات التعلیم التقني في محافظات غزة, رسالة
ماجستیر غیر منشورة, الجامعة الإسلامیة, غزة, فلسطین
. الضامن،منذر( 2003 )عبدالحمید الإرشادالنفسي : أسسه الفنیة والنظریة, مكتبةالفلاح للنشر والتوزیع, الكویت
ا.لطی بّ أسماء، وزروقي خیرة ( 2013 ) دور الأسرة في توجیه الأبناء نحو التخصص الجامعي من وجهة نظر طلبة
الجامعة، مذك رة ماستر أكادیمي غیر منشورة، ورقلة، الج ا زئر
. عبد الهادي, جودت والعزة, سعید( 2014 ) التوجیه المهني ونظریاته,ط 2, دار الثقافة, عمان
.عفونة, سائدة( 2015 ) المسا ا رت التخصصیة الجدیدة للفتیات من وجهة نظر مدیري مدارس المحافظات الشمالیة
(د ا رسة میدانیة) وحدة النوع الاجتماعي, و ا زرة التربیة والتعلیم, فلسطین
.عودة, غف ا رن وشرف, سلوى ( 2008 ) دوافع التحاق الطلبة في كلیات التعلیم التقني في فلسطین, المؤتمر العلمي
الأولى فلسطین للتعلیم التقني بعنوان التعلیم التقني في فلسطین( أفاق وتحدیات) فلسطین
.المسودي, تیسیر والقیق, عبد الرحمن ( 1990 ) واقع التعلیم المهني والتقني الأ ا رضي المحتلة, سلسة د ا رسات تربویة
- , الخلیل , ا ربطة الجامعیین 53
.مطر, محمود( 2008 ) الاتجاه نحو التعلیم المهني وعلاقته ببعض المتغی ا رت لدي طلبة المرحلة الثانویة
بمحافظات غزة, مؤتمر التعلیم التقني والمهني في فلسطین, غزة ,فلسطین
.الملة, سعید( 2000 ) اتجاهات خریجي المرحلة الثانویة الملتحقین بالكلیات التقنیة نحو الالتحاق بها, مجلة الملك
-515 , سعود, العلوم التربویة, 12
.میرفت ,مرفت محمد محمد ( 2006 ) معوقات تطبیق إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعلیم التقني في
محافظات غزة وسبل التغلب علیها, رسالة ماجستیر غیر منشورة, الجامعة الإسلامیة , غزة..
6 الم ا رجع الأجنبیة:
Gandhi, Indira (2013). Vocational education and training programs.
(VET): An Asian perspective". Institute of Development Research
(IGIDR), India http://www.apjce.org/files/APJCE_14_1_15_26.pdf
Zunker, V. (2005). career Counseling: A Holistic Approach . Wadsworth Publishing Co.
Belmont, US.