The Impact of Organizational Learning on Innovation of New Products in Mobilis Corporation - A Case Study of Agencies in Jijel State

Main Article Content

منيرة معزوزي
جمال لطرش

Abstract

The study aimed to know the impact that organizational learning has on the innovation of new products in the Mobilis Corporation and the agencies of Jijel state, through its three dimensions: the strategic dimension, the organizational dimension and the cultural dimension. The questionnaire was relied on as a tool for collecting the necessary data on the study variables. The study was conducted by Mobilis agencies. For the Wilayat of Jijel (Jijel, Al-Tahir and Al-Millia).     The results of the study concluded that there is a strong positive impact of organizational learning in creating new products due to the effect of the organizational dimension in creating new products, and the absence of an impact on both the strategic and cultural dimensions, The study presented a set of recommendations, the most important of which is the need to take advantage of the dimensions of organizational learning, support innovation in the product, and make continuous improvements in the product and its complementary services.

Article Details

How to Cite
معزوزي م., & لطرش ج. (2021). The Impact of Organizational Learning on Innovation of New Products in Mobilis Corporation - A Case Study of Agencies in Jijel State. Finance and Business Economies Review, 5(4), 214–239. https://doi.org/10.58205/fber.v5i4.714
Section
Articles

References

أكرم محسن الياسري، و ناصر حسين ظفر. (2015). مفاهيم معاصرة في الإدارة الإستراتيجية و نظرية المنظمة ، إدارة المعرفة و التعلم التنظيمي والأداء الإستراتيجي (المجلد السابع). (الأول، المحرر) عمان: دار صفاء للطباعة والتوزيع والنشر.

رزيقة رحمون، وسيلة السبتي، و يزيد تقرارت. (2019). التعلم التنظيمي وأثره في تحسين أداء المنظمات. مجلة إقتصاد المال والأعمال، المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف ميلة ، 03 (03)، 522-523.

زهوة خلوط. (2014). التسويق الإبتكاري وأثره على ولاء الزبائن ، دراسة حالة مؤسسة إتصالات الجزائر، مذكرة ماجستير ، تخصص تسويق. الجزائر، كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير، بومرداس: جامعة أمحمد بوقرة بومرداس.

سامر جلدة. (2008). السلوك التنظيمي و النظريات الإدارية الحديثة. (الأول، المحرر) عمان: دار أسامة للنشر و التوزيع.

سمية بروبي. (2011). دور الإبداع والإبتكار في إبراز الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة ، دراسة حالة مؤسسة المشروبات الغازية مامي، رسالة ماجستير. الجزائر: جامعة فرحات عباس سطيف.

صباح ترغيني. (2018). دور التعلم التنظيمي في دعم الإبتكار في المؤسسة الإقتصادية ، دراسة حالة مؤسسة كوندور برج بوعريريج ، أطروحة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه علوم في علوم التسيير ، تخصص إقتصاد وإدارة المعرفة و المعارف في إطار مدرسة الدكتوراه. الجزائر: جامعة محمد خيضر ، بسكرة.

عبد الحكيم ليت، عمار عبد الأمير زوين، و حاكم جبوري الخفاجي. (2009). دور أدوات التعلم التنظيمي في تحقيق الأداء الجامعي المتميز دراسة إستطلاعية لأراء عينة من القيادات الإدارية في جامعة الكوفة. مجلة القادسية للعلوم الإدارية و الإقتصادية ، 11 (2)، 98.

عبلة بزقراري. (2014). أثر الإبتكار التسويقي للمنتجات في تحقيق وفاء الزبائن ، دراسة إستطلاعية على عينة من مستهلكي ماركة ( عمر بن عمر ) ولاية بسكرة. مجلة أبحاث إقتصادية وإدارية (الخامس عشر)، 261.

فواز واضح، و شين الخثير. (2016). الإبتكار في الإعلان عبر مواقع التواصل الإجتماعي، دراسة الإعلانات الأجنبية والوطنية. مجلة ميلاف للبحوث والدراسات (الرابع)، 126.

فوزية مقراش، و فيروز مصلح الضمور. (2018). أثر الإلتزام بالمسؤولية الإجتماعية للشركات على الميزة التنافسية ، دراسة حالة شركة صناعة الأدوية صيدال الجزائر. مجلة العلوم الإقتصادية و التسيير و العلوم التجارية ، 11 (01)، 341.

محمد مسلم. (2020). مساهمة الإبتكار في المنتجات الجديدة في تبني المستهلك النهائي لها، دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الهواتف النقالة الذكية بولاية البويرة ، أطروحة دكتوراه الطور الثالث في العلوم التجارية تخصص إدارة تسويقية . الجزائر: كلية العلوم الإقتصادية و التجارية وعلوم التسيير، جامعة أكلي محند أولحاج.

محمد مفضي الكساسبة، و عبير حمود الفاعوري. (2010). قضايا معاصرة في الإدارة : بناء قدرات حاسمة لنجاح الأعمال. عمان: دار حامد للنشر والتوزيع.

ناديا حبيب أيوب. (مارس, 2004). دور ممارسة التعلم التنظيمي في مساندة التغيير الإستراتيجي في المنشآت السعودية الكبرى. دورية الإدارة العامة ، السعودية ، 44 (1)، الصفحات 73-76.

Cemal, Z. (2016). THE EFFECTS OF ORGANIZATIONAL LEARNING ON FIRM PERFORMANCE THROUGH PRODUCT INNOVATION. journal of global strategic management , 10 (1), 81.

keith, s. (2018). The use of cronbach's Alpha when Developing and reporting research instruments in science education. research in science education (48), 6.

lendrevie, j., & lindon, d. (2003). Mercator Théorie et pratique du Marketing. (7, Éd.) paris: paris Dlloz.

ugurlu, O. Y., & kurt, M. (2016). The Impact of Organizational Learning Capability on Product Innovation Performance:Evidence from the Turkish Manufacturing Sector. Emerging Markets Journal , 06 (1), 72.

Yu, Z., & xiaowen, j. (2018). Study on the Relationship Between Organizational Learning and Business Model Innovation,3rd International Conference on Economic and Business Management. Advances in Economics, Business and Management Research , 56, 323.