Measuring the Effect of Marketing Communication Strategy on Generating Positive Word of Mouth among the Client of the Telecommunications Sector Companies in Algeria Using Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS- SEM)
Main Article Content
Abstract
this study aimed to measure and analyse the effect of marketing communication strategy tools (advertising, personal communication, public relations, sales promotion, direct marketing) on generating positive word of mouth, among client of telecommunications sector companies in Algeria. we collected data from 400 clients in Mila province, using structured questionnaire, Data were analysed using partial least squares structural equation modelling (PLS- SEM), using the smart PLS 3.2.8 software, the study results show that al tools of marketing communication strategy have had a positive significant effect on generating positive word of mouth, except personal communication tool.
Article Details
References
Sun, x., foscht,t., eisingerish,a., b. (2021). does educating customers create positive word of mouth? journal of retailing and consumer services ,62, 1-9.
kotler, ph.,keller, k.l., (2016). Aframawork for marketing management, england, Pearson Education.
kotler, ph.,keller, k.l., manceau., (2015). marketing management, France, Pearson Education.
percy,l. (2018).strategic integrated marketing communications, USA, routldeg education.
Belch,g.,e., belch,m.,a., guolla, m.,a., (2013).communication marketing une perspective integrée, canada, cheneliére education.
Lamb,c.,w., hair,j.,f., mcdaniel, c., (2011).principles of marketing, cengage learnng, USA.
Fill, c., turnbull.,s., (2016), marketing communications: discovery, creation and convrsations, Uk, Pearson Education.
البكري ثامر. (2019). الاتصالات التسويقية والترويج، الأردن، دار الحامد للنشر والتوزيع.
kotler, ph.,keller, k.l., (2016). marketing management, england,Pearson education.
solomon,m.,r., marshall,g.,w., stuart, e.,w., (2018). marketing: real people, real choices, USA,pearson education.
thorson, e.,duffy, m., (2012). Advertising age: the principles of advertising and marketing communication at work, USA, cengage learnng.
جرار ذياب، مصلح عطية، سمارت عبد الله، (2013) الاتصالات التسويقية، مصر، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات.
kerin, r.,a.,hartley, s.,w., (2018). marketing the core, USA, mcgraw-hill education.
pride, w.,m.,ferrell, o.,c., (2019). foundation of marketing, , USA, cengage learnng.
marshall, w., g., Johnston, w., m., (2015).marketing management, USA mcgraw-hill education.
belch,g.,e., belch,m.,a., (2018).advertising and promotion: an integrated marketing communications perspective,USA, mcgraw-hill education.
فرجاني علي، (2018) العلاقات العامة واستراتيجيات الاتصال، الأردن، دار أمجد للنشر والتوزيع.
Belch,g.,e., belch,m.,a., kerr., g., powell., i., waller., d.,(2020). advertising: an integrated marketing communication perspective, Australia, mcgraw-hill education.
Lamb,c.,w., hair,j.,f., mcdaniel, c., (2018).mktg11:principles of marketing, USA, mcgraw-hill education.
kaser, k., (2013). advertising and sales promotion, , USA,cengage learnng.
Smith, p.r.,zook, z., (2011). marketing communications: integrating offline and online with social media, uk, kogan page limited.
الزغبي فلاح علي، الحبوني عبد الجواد ادريس، (2015)، إدارة الترويج والإعلان التجاري: مدخل معاصر، الاردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
Depalsmacker,p., geuens,m., van den bergh, j., (2017). marketing communications: a european perspective, uk, pearson education.
أبو حمادة عبد الموجود (2012). دراسة وتحليل أثر عوامل البيئة الداخلية على فعالية الأدوار التي يؤديها التسويق المباشر داخل القطاع المصرفي المصري، مجلة جامعة الملك عبد العزيز الإقتصاد والإدارة، المجلد 26، العدد 2، 161- 234
Naz, F., (2014).word of mouth and its impact on marketing, international journalof scientific and research publications, 4(1), 1- 4.
De Baynast,a., Lendrevie,j., (2014).publicitor, France, Dunod.
kotler, ph.,keller, k.l., (2012). marketing management, USA,Pearson Education .
طريف أمينة، (2015)،أثر الكلمة المنطوقة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة: دراسة ميدانية لخدمات الجيل الثالث لمؤسسة موبيليس بولاية الأغواط، مجلة أداء المؤسسات الجزائرية، العدد 7، 43- 58 .
سعودي نجوى، العميدي علي، الهاشمي بن واضح، (2020)، إدراك الكلمة المنطوقة المدركة ودوره في تقييم استجابة العملاء لخدمات الهاتف النقال بالجزائر، مجلة كلية الادارة والاقتصاد والدراسات الاقتصادية والادارية والمالية، المجلد 12، العدد2 ، 389-415.
Metzger.m.,j., (2007). making sences of credibility on the web journal of the amirecan society for information science and technology , wiley periodicals, 58(13). 2078-2091
Goyette, i., ricard,l., bergeron, j., marticotte, f.,( 2010), e-wom scale: word- of-mouth masurement scale for e-services context, journal of administrative sciences, 27(1), 5-23
Zorbari-nwitambu.b., (2017). positive word of mouth and profitability: the experience of banks in port harcout- Nigeria, international journal of managerial studies and research, 5(5) ,42-48.
Barreda.a.,a., blgihan, a., kageyama, y., (2015). the role of trust in creating positive word of mouth and behavioral intentions : the case of online social networks, journal of relationship marketing, routledge education, 14(1), 16- 36
Ng, s., david, m., e., dagger, t., s., (2011). generating positive word-of-mouth in the service experience, managing service quality : an international journal, 21(2), 133- 151
صالح مؤيد، (2018) إختبار الدور الوسيط للسلوك الالكتروني العام للمستهلك السوري في أثر الكلمة المنطوقة الالكترونية لاتخاذ قرار شراء أجهزة الهاتف المحمول، مجلة جامعة دمشق للعلوم الإقتصادية والقانونية، المجلد 34، العدد 2، ص 391-421.
فؤاد بوجنانة (2019) تقييم فعالية استراتيجية الاتصال التسويقي في المؤسسات الاقتصادية الخدمية دراسة ميدانية على عينة من عملاء مؤسسات الهاتف النقال في الجزائر، مجلة ميلاف للبحوث والدراسات، المجلد 5، العدد 1، ص 114-141.
مخلوف سليمة (2020)، الكلمة المنطوقة الإلكترونية وأثرها على الإرتباطات الذهنية للمستهلك الجزائري نحو منتج قهوة أروما Aroma – دراسة ميدانية تحليلية، مجلة ميلاف للبحوث والدراسات، المجلد 6، العدد 2، ص 371-403