The change as a way to activate innovation in the Algerian institutions
Main Article Content
Abstract
This study aims to identify the theoretical framework for innovation, and to
address the theoretical concepts about the change and the management of
change, and change is a matter of urgency to show the Algerian institutions and
the difference between change and innovation, and to highlight the contribution
of the change in the activation of innovation in the Algerian institutions.
The study found a number of findings, including: that in order to contribute
to the change in the activation of innovation in the Algerian institutions must
follow a series of steps, including: the need to adopt a comprehensive strategy
to change, to change the prevailing culture, the need to act in accordance with
economic sense, the scientific mind in dealing with the problems, the need
strengthen the relationship between the Algerian institutions, universities and
research centers, the need to adopt innovative comprehensive strategy for the
various aspects associated with the institution, a comprehensive global thinking
and local action.
A set of recommendations has been provided including: the Algerian
institutions should review its self-assessment under the circumstances and
changes rapidly, and to identify strengths and weaknesses and address the
accumulation schedule of operations, regulations, policies and organizational
and administrative procedures, prepared to face any unexpected challenges or
unexpected, and activating the role of innovation through change and renewal
of the laws and regulations such as establishing regulatory bodies to support
the growth of innovative enterprises through the granting of appropriate
licenses for various activities organized for those institutions
Article Details
References
Druckes Peter, Innovation: The Agenda for American Business, The
Institute for Innovation, February, 1985, p 30.
Frederick Buggi, The Four Phases of Innovation, Journal of Business
Strategy, September/ October, 2001, p 36.
. 3 نجم عبود نجم، إدارة الابتكار، دار وائل، الأردن، 2003 ، ص 22
Govindarajan Trimble, Organizational DNA for Strategic Innovation,
California Management Review, Vol.47, No.3, Spring 2005, p 47.
Frederick Buggi, op.cit, p 37.
:(2016/01/ 6 أهمیة الابتكار، متوفر على الموقع الالكتروني بتاریخ ( 11
http://www.ibtikaroman.net/InnovationImportance.aspx
Druckes Peter, op.cit, p 32.
ج ا ردات ناصر، المعاني أحمد، عریقات أحمد، إدارة التغییر والتطویر، دار إث ا رء للنشر والتوزیع،
. عمان، 2013 ، ص 13
محمد ابن بوزیان، بن عمر عبد الحق، دور الثقافة في إدارة التغییر في المؤسسة، مجلة أبحاث
. اقتصادیة، بسكرة، العدد الأول، جوان، 2007 ، ص 49
. 10 محسن أحمد الخضیري، إدارة التغییر، دار الرضا للنشر دمشق، 2003 ، ص 16
بوعلاق نوال، سعیدي یحي، دمج ثقافة التغییر في عملیة تط ویر القیادة الإداریة، مجلة العلوم
الاقتصادیة والتسییر والعلوم التجاریة، جامعة المسیلة، الج ا زئر، العدد الحادي عشر، 2014 ، ص
.183
محمد طاهر نصیر، إدارة التغییر والتحدیات العصریة للمدیر، دار الحامد للنشر،عمان،
. الطبعة الأولى، 2006 ، ص 95
. 13 بوعلاق نوال، سعیدي یحي، مرجع سابق، ص 184
أحمد ماهر، تطویر المؤسسات: الدلیل العلمي لإعادة الهیكلة والتمیز الإداري وإدارة التغییر،
.89 - الإسكندریة، الدار الجامعیة، ص ص 87
Robert Heller, Gérer le changement, Mangopratique, Italie, 1999, pp:
-55.
. 16 صلاح الدین محمد عبد الباقي، مرجع سابق، ص 321
198
السكارنة بلال خلف، التطور التنظیمي والإداري، دار المیسرة للنشر والتوزیع، عمان، الطبعة
. الأولى، 2009 ، ص 66
بتصرف من علي السلمي، تطور الفكر التنظیمي، دار غریب للطباعة والنشر والتوزیع،
. القاهرة، 2001 ، ص 260
. 19 نفس المرجع، ص 261
. 20 محسن أحمد الخضیري، إدارة التغییر، دار الرضا للنشر، دمشق، 2003 ، ص 17
نفس المرجع.
. 22 السلمي علي، السلوك التنظیمي، دار غریب للنشر، القاهرة، 1988 ، ص 12
رعد حسن الصرن، إدارة الإبداع والابتكار، سلسلة الرضا للمعلومات، دمشق، 2002 ، ص
.22
. 24 محسن أحمد الخضیري، مرجع سابق، ص 19
Druckes Peter, op cit, p 33.