Behavioral Specificities Indicating Pupils’Talent in the Three First Levels of Primary School According the Theory of Effective Intelligence from the Viewpoint of Their teachers (ExploratoryStudy in Ouarglacity)

Main Article Content

حليمة حابي

Abstract

The present study aimed to prospect for talented pupils at the three levels in primary classes inOuargla on the basis of significant behavioral features, under the light of the successful intelligence theory from their teacher‘viewpoint .The following variants have been considered: sex, educational level school knowledge in relation with the behavioral features significant of giftedness.The descriptive method have been followed, and the study gaved the following results:


-The ratio of pupils presenting the behavioral features significant of giftedness from the teachers’ viewpoint, according to the successful intelligence theory 23.78%.


-There are no statistically significant differences in the behavioral features of the pupils presenting the features of giftedness in connection with sex.    


-There are statistically significant differences pupils presenting the behavioral features significant of giftedness in connection with class level (first year-second year-third year) in favor of the third year.


-There is no statistically Signiant among the importance of the behavioral features and the importance of school learning among the pupils presenting the features of giftedness.        


The results have been discussed in the light of earlier studies and the study concluded with a number recommendations

Article Details

How to Cite
حابي ح. (2020). Behavioral Specificities Indicating Pupils’Talent in the Three First Levels of Primary School According the Theory of Effective Intelligence from the Viewpoint of Their teachers (ExploratoryStudy in Ouarglacity). Milev Journal of Research and Studies, 6(2), 146–173. https://doi.org/10.58205/mjrs.v6i2.427
Section
Articles

References

الخليفة، هارون و عطا الله، فرح، (2006)، إجراءات الكشف عن الموهوبين متدني التحصيل ورقة مقدمة إلى المؤتمر العلمي الإقليمي للموهبة. تم الدخول لموقع www.gulfkids.com يوم 22/03/2016.

الدهام، مشاري، (2013)، تطوير وبناء مقياس الخصائص السلوكية للكشف عن الأطفال الموهوبين في الصفوف الأولية بالمرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير، جامعة الملك فيصل، السعودية.

السر، أحمد، (2005(، البحث العلمي عن الموهوبين في العالم العربي اتجاهاته والصعوبات التي تواجهه، مركز دراسات بحوث المعاقين(إطلاع مباشر) على الموقع www.gulfkids.com يوم 23/03/2016.

المؤتمر العلمي الدولي الأول لرعاية الموهوبين،(من 29/11- 01/12 سنة 2014) نحوإستراتيجيةوطنيةلرعايةالموهوبينوالمتفوقينفيالجزائر إطلاع مباشر من شبكة الألوكة.أفريل 2016.

جروان، فتحي، (2014، مارس)، رعاية الموهوبين - الإستراتيجيات والإجراءات، مادة مقدمة للمركز العربي للتدريب التربوي بالدوحة، قطر.

سليمان، عبد الرحمن وأحمد، صفاء، (2001)، المتفوقون عقليا (خصائصهم، اكتشافهم، تربيتهم، مشكلاتهم.القاهرة) مكتبة زهراء الشرق. pdf

صبحي، تيسيروقطامي، يوسف، (1992)،مقدمة في الموهبة والإبداع. المؤسسة العربية للدراسات والنشر.

عاقل، فاخر (1982). علم النفس التربوي .ط9، بيروت: دار العلم للملايين

عطا الله، صلاح ، (2008). تطوير دليل أساليب الكشف عن الموهوبين في التعليم الأساسي. دراسة أعدت بتكليف من المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم للمؤتمر السادس في (مارس 2008) بالمملكة العربية السعودية تم تحميله من الموقع www.gulfkids.com يوم 23/03/2016.

عياصرة، سامر و إسماعيل، نور، (2012)، سمات وخصائص الطلبة الموهوبين والمتفوقين كأساس لتطوير مقاييس الكشف عنهم، المجلة العربية لتطوير التفوق، المجلد(3)، العدد(4)، 97-115.

فاخر،عاقل، (1982)، علم النفس التربوي، ط9، دار العلم للملايين، بيروت.

الروسان، فاروق،(2006)، أساليب التعرف والكشف عن الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة، بحث مقدم للمؤتمر العلمي الإقليمي للموهبة جدة .

قطناني، محمدو يعقوب، هشام، (2009)، تربية الموهوبين وتنميتهم، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

ميسون، سميرة، (2002)، إدراك المدرسين لمعوقات التفكير الإبتكاري وعلاقته بتشجيعهم للسمات الإبتكارية لدى تلاميذ المرحلة الإكمالية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ورقلة، الجزائر.

مرسي محمد، (2003)، البحث التربوي وكيف نفهمه، عالم الكتب القاهرة.

موسى، نجيب، (2003)، أساليب المعاملة الوالدية للأطفال الموهوبين. رسالة ماجستير ، جامعة حلوان، القاهرة.

ميسون، سميرة، (2005)، إدراك المدرسين لمعوقات التفكير الإبتكاري وعلاقته بتشجيعهم للسمات الإبتكارية لدى تلاميذ المرحلة الإكمالية، عالم التربية،العدد(15)، المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، القاهرة.

وادي، فتيحة، (2015)،تقنين مقياس الخصائص السلوكية للكشف عن الأطفال الموهوبين في الصفوف الأولية بالمرحلة الابتدائية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ورقلة، الجزائر.