The Extent to which Secondary School Teachers Use Scientific Standards in Achievement Criterion-Referenced Testes-Field Study at Secondary Schools in the Wilaya of Tiaret-

Main Article Content

محمد علي

Abstract

The present  study aimed  at identifying  the extent  to which secondary education teachers used scientific standards  in  preparing  achievement test  and their  measurement of different levels of knowledge  to the aspect related to the form and content of paragraphs and their content, as well as the degree of objectivity in correcting the papers and putting the drip ladder, and to achieve the objectives of the study was used descriptive method, included the sample of the study (130) teachers of secondary schools in the Wilaya of Tiaret, in addition was analyzed 23 test  in scientific and literary materials, and to collect research data was used to evaluate the criteria of the test network based on the evaluation of the test network.


The results found that teachers were not interested in preparing test criteria in its aspect of targeting, content analysis, non-reliance on the specification table, and focusing on in-article questions.

Article Details

How to Cite
علي م. (2020). The Extent to which Secondary School Teachers Use Scientific Standards in Achievement Criterion-Referenced Testes-Field Study at Secondary Schools in the Wilaya of Tiaret-. Milev Journal of Research and Studies, 6(2), 174–193. https://doi.org/10.58205/mjrs.v6i2.441
Section
Articles

References

عبد المجيد، نشواتي . (1983). علم النفس التربوي، ط1،عمان: دار الفرقان.

مقدم، عبد الحفيظ .(2003). الإحصاء والقياس النفسي والتربوي، ط2، بن عكنون الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية،.

امطانيوس نايف مخائيل.(2016).بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية وتقنينها،الأردن، دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع.

خالد، التميمي.(1999).أثركل من نوع المحكم وطول الاختبار على تحديد درجة القطع لاختبارات محكي المرجع، مذكرة ماجستير في علم النفس، جامعة أم القرى مكة المكرمة.

ماجد ،الحمادي.(2010). واقع تطبيق معلمي الرياضيات في المرحلة ة لبرنامج القياس والتقويم، أطروحة دكتوراه،جامعة الجزائر.

القحطاني, سالم . (1996). تقويم أسئلة الاختبارات النهائية و الأسئلة الواردة في كتاب الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة في منطقة أبها التعليمية. المجلة التربوية, 11(41).

آيات ،جعفر الصرايري .( 2011 ). دراسة تحليلية لأنماط أسئلة الاختبارات التحصيلية لتي معلمي التربية الاجتماعية والوطنية، رسالة ماجستير، جامعة مؤتة .

اسماعيل،دحدي و مزياني،الوناس.(2017). التقويمالتربويمفهومه،أهميته، الجزائر، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية (31)

صلاح، الدين علام.(2011). القياس والتقويم النفسي والتربوي، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة، ط5،القاهرة: دار الفكر العربي.

بشير، معمرية. (2011). أساسيات القياس النفسي وتصميم أدواته، الجزائر: دار الخلدونية.

صلاح، أحمد مراد وأمين، علي سليمان.(2012). الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية، دار الكتاب الحديث.

علي ، مهدي كاظم.(2001) .القياس والتقويم في التعلم والتعليم، ط1،الأردن : دار الكندي.

سوسن ، شاكر الحلبي. (2005). أساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، ط1،سوريا: مؤسسة علاء الدين.

محمود ،عمر أحمد، عمر عبد الرحمان فخرو، تركي السبيعي، آمنة تركي،(2010)، القياس النفسي والتربوي،ط1، عمان: دار المسيرة.