An analysis of Organizational Culture Dimensions in Economic Enterprise: Empirical Study on Sample of Leather Tanning enterprises in Algeria.
Main Article Content
Abstract
This study dealt with the issue of of organizational culture dimensions in Leather-tanning institutions in Algeria. The study was applied to a sample of (142) employees, out of a study population of (714) employees. The study used a questionnaire as a tool for gathering information and data. The questionnaire was distributed on various workers in different organizational levels in the leather tanning institutions (Top management, Middle management, Lower management, Typical functions). The study concluded to a set of results including the following:
The high level of awareness of all the dimensions of organizational culture (customer orientation, consistency and coherence, results orientation, adaptability, team orientation) as we noticed high levels, except two dimensions (creativity and innovation encouraging, inclusion and cohesion) in which we noticed medium levels.
There is agreement in the views and perceptions of workers in the leather tanning institutions in Algeria, about the realization of organizational culture dimensions, and in spite of the difference of (gender, educational level, duration of service, the nature of the job, geographical distribution, the nature of the institution), but they disagree about the perception of the dimensions of organizational culture by: age of employee, length of service, the nature of employment contracts that bind workers in their institutions.
Article Details
References
ــ ماهر أحمد حسن محمد، عمر محمد مرسي، الثقافة التنظيمية وعلاقتها بالإبداع الإداري للقيادات الإدارية بجامعة أسيوط، المجلة العلمية، مصر: كلية التربية، جامعة أسيوط, المجلد (28), العدد (2), 2012, ص: 281.
ــ عبد الحميد عبد الفتاح المغربي، أثر الثقافة التنظيمية على الارتباط الوظيفي بالتطبيق على الاجهزة الحكومية السعودية، المجلة المصرية للدراسات التجارية، مصر, المجلد (36), العدد (3), 2012, ص: 04 ـ 05.
ــ جاسم بن فيحان الدوسري، الثقافة التنظيمية في المؤسسات الأمنية ودورها في تطبيق الجودة الشاملة ،أطروحة دكتوراه فلسفة غير منشورة في العلوم الأمنية، كلية الدراسات العليا ،قسم العلوم الإدارية ،جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية،2007، ص :16.
ــ هبه أحمد عبد اللطيف، الثقافة التنظيمية وتنمية مهارة حل المشكلة لدى الاخصائيين الاجتماعيين العاملين بالمنظمات غير الحكومية، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الانسانية ، مصر: كلية التربية جامعة أسيوط, المجلد (1), العدد (25), 2008, ص: 83.
ــ ماهر أحمد حسن محمد، عمر محمد مرسي، مرجع سبق ذكره, ص: 282.
ــــــ Détrie Jean Pierre, strategor: politique générale de l'entreprise, Edition DUNAD, 3 ème édition, Paris, 1997, p: 470.
ــــــ KANJI GOPAL, YUI HIROSHI, Total quality Culture, Total quality management, magazine, vol 1, No6, 1997, p:417.
ــــــ Daft Richard, Organization Theory and Design, 7t Ed., Cincinnati: South Western College Publishing, 2001, p: 314.
ــ بن قرقور ليندة، الثقافة التنظيمية مدخل استراتيجي لإحداث التطوير التنظيمي: دراسة حالة المطحنة الصناعية لمتيجة، مذكرة ماجستير غير منشورة في علوم التسيير، فرع إدارة أعمال، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، جامعة الجزائر ، 2006، ص: 07.