The Imagined Body in the Sufi Thought

Main Article Content

Wahiba Djerrah

Abstract

The topic of the article deals with one of the phenomena that characterizes the Sufi discourse, which is the characteristic of fiction and its role in creating and representing images, on the basis that the mystical experience is a secular mental experience in which the imagination component played a major role in building and constructing meanings, in the way that it is characterized by coding and not direct in proposing and dealing with concepts. The focus here is on a basic approach drawn by the imagination component, which is the body, as the symbol of connection and separation in the mystical experience, as will be explained below.


 

Article Details

How to Cite
Djerrah, W. (2023). The Imagined Body in the Sufi Thought. Milev Journal of Research and Studies, 7(2), 213–224. https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i2.996
Section
Articles

References

-هشام العلوي، الجسد بين الشرق والغرب، دط، منشورات الزّمن، الدار البيضاء، المغرب، 2004، ص11.

- ابن قيّم الجوزيّة، الروح، ط1، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، 1994، ص10.

- رولان بارت، الكتابة في درجة الصفر، ترجمة محمد نديم خشفة، ط1، مركز الإنماء الحضاري، حلب، سوريا، 2002، ص 17.

- يوسف سامي اليوسف، مقدّمة للنّفري، (د ط)، دار الينابيع للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، 1997، ص48.

-عفيف الدين التلمساني، شرح مواقف النفري، تحقيق وتعليق: جمال المرزوقي، (د ط)، الهيئة المصريّة العامة للكتاب، القاهرة،2000، ص481.

-النفري عبد الجبار، المواقف والمخاطبات، تحقيق: آرتر يوحنا آربري، تقديم عبد القادر محمود، الهيئة المصريّة العامّة للكتاب،القاهرة، 1985، ص93.

-مارك جونسون، جورج لايكوف، الاستعارات التي نحيا بها، ترجمة عبد المجيد جحفة، ط1، دار توبقال للنّشر، المغرب، 1996،ص165.

-سنقوم بتحليل هذه المصطلحات في علاقتها بالجسد الصوفيّ في هذه المرحلة، لكن لاحقا سنتعمّق وندرسها من جانب آخر تكون فيها بمثابة رموز للاقتصاد الصوفي والثّروة الصوفي، نظرا لكونها تؤسّس لأنتروبولوجيا الإنسان الصوفيّ كما سيتّضح.

- أبو نصرالسراج الطوسي، اللّمع، تحقيق وتقديم وإخراج: عبد الحليم محمود وطه عبد الباقي سرور، دار الكتب الحديثة، مصر 1960، ص256.

- م س، ص257.

- الطوسي، اللّمع، ص257.

- م ن، ص256.

- الطوسي، اللّمع، ص246

- م ن، ص381.

- هشام العلوي، الجسد بين الشرق والغرب، ص35.

-يوسف زيدان، تراثنا (ابن عربي، الجيلي شرح مشكلات الفتوحات المكيّة)،ط1، دار الأمين للطّبع، النشر والتوزيع، جمهورية مصر العربية، 1999، ص73.

- يوسف زيدان، تراثنا، ص73.

- يوسف زيدان، تراثنا ابن عربي، الجيلي (شرح مشكلات الفتوحات المكيّة)، ص84.

- سنقوم باستثمار معطيات هذا التصوّر الذي يقدّمه فوكو حول الإنسان الأعلى وثنائيّة (الداخل/الخارج) حينما ننتقل إلى الحديث عن النّسق. الأنثروبولوجي للرّمز الصوفي

- جيل دولوز، المعرفة والسلطة (مدخل لقراءة فوكو)، تر: سالم يفوت، ط1، المركز الثقافي العربي، المغرب، 1987، ص139.

- جاك لاكان، اللّغة الخيالي والرّمزي، ط1، إشراف مصطفى المنساوي، منشورات الاختلاف، الجزائر، 2006، ص30.

- يوسف زيدان، عبد الرحمن الجيلي فيلسوف الصوفيّة، ص206.

- سعاد الحكيم، المعجم الصوفي، ص162.

- النفري، المواقف والمخاطبات، ص14.

-سعاد الحكيم، المعجم الصوفي، ص768.

- ستّ العجم بنت النفيس، شرح مشاهد الأسرار القدسيّة ومطالع الأنوار الإلهيّة للشّيخ الأكبر ابن عربي، تحقيق محمّد فريد المزيدي، ط1، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، 2006، ص29.

- أدونيس، الصوفيّة والسورياليّة، ص 178.

- يوري لوتمان، سيمياء الكون، ترجمة عبد المجيد نوسي، ط1، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، 2011، ص35.

- محمّد حجو، الإنسان وانسجام الكون ( سيميائيات الحكي الشّعبي)، ط1، منشورات الاختلاف، الجزائر، 2012، ص47.

- م ن، ص36.

- كرس شلنج، الجسد والنّظريّة الاجتماعيّة، ترجمة: منى البحر ونجيب الحصادي، (دط)، دار العين للنّشر، 2009، ص125.

- السراج الطوسيّ، اللّمع، 267.

- م ن، ص ن.

- أحمد بن محمّد المقرّي، المصباح المنير، (دط)، مكتبة لبنان، بيروت، لبنان، 1987، ص41.

-سعاد الحكيم، المعجم الصوفي، ص256.

-نصر حامد أبو زيد، فلسفة التأويل (دراسة في تأويل القرآن عند محي الدين ابن عربي)، ط5، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء،2003، ص192.

- ابن عربي، الفتوحات المكيّة، ج3، دار صادر، بيروت، (دت)، ص40.

- النّفري، المواقف والمخاطبات، ص93.

-ميشال فوكو، الكلمات والأشياء، ص260

- الطوسي، اللّمع، ص232.

-فليب لابورتتولرا وجان بيار فارنييه، إثنولوجياأنتروبولوجيا، مصباح الصّمد، ط1، مجد للنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ص320.