Al-Ghazali's philosophy and its extensions in Arab and Western philosophical thought - Taha Abdurrahman and René Descartes as a model

Main Article Content

Djamel Beroual

Abstract

Islamic philosophical thought abounds in many intellectual and philosophical endeavors that have contributed to the enrichment of human thought the most prominent of which is the efforts and contributions of the Hujjat al-Islam Abu Hamid al-Ghazali, the latter who enriched the Arab library with a number of classifications in various intellectual and philosophical fields, which greatly influenced Arab philosophical thought And western.                This article is intended to know the intellectual and philosophical efforts of Abu Hamid Al-Ghazali, and to explain their intellectual impact on subsequent philosophical experiments, In particular, according to the Moroccan ethics philosopher Taha Abdurrahmanand the father of modern philosophy René Descartes

Article Details

How to Cite
Beroual, D. (2021). Al-Ghazali’s philosophy and its extensions in Arab and Western philosophical thought - Taha Abdurrahman and René Descartes as a model. Milev Journal of Research and Studies, 7(1). https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i1.494
Section
Articles

References

- القرآن الكريم

- الغزالي، أبو حامد. (1992). المنقذ من الضلال، تحقيق محمود بيجو، دار التقوى سوريا.

- الغزالي، أبو حامد.(1972). تهافت الفلاسفة، تحقيق سليمان دنيا، دار المعارف القاهرة.

- الغزالي، أبو حامد. (د ت). فضائح الباطنية، تحقيق عبد الرحمن بدوي، د ط، مؤسسة دار الكتب الثقافية الكويت.

- الغزالي، أبو حامد. (2005). إحياء علوم الدين، إحياء علوم الدين، دار ابن حزم بيروت.

- طه، عبد الرحمن.(2013). الحوار أفقا للفكر، الشبكة العربية للأبحاث والنشر بيروت.

- طه، عبد الرحمن.(2012). اللسان والميزان أو التكوثر العقلي، المركز الثقافي العربي، بيروت.

- طه، عبد الرحمن.( 2012). تجديد المنهج في تقويم التراث، المركز الثقافي العربي بيروت.

- طه، عبد الرحمن.(2013). سؤال الأخلاق مساهمة في النقد الأخلاقي للحداثة الغربية، المركز الثقافي العربي، بيروت.

- طه، عبد الرحمن.(2009). العمل الديني وتجديد العقل، المركز الثقافي العربي بيروت.

- طه، عبد الرحمن.(2001). حوارات من أجل المستقبل، الشبكة العربية للأبحاث والنشر، بيروت.

- أبو ريان، محمد علي.(1990). تاريخ الفكر الفلسفي في الإسلام، دار المعرفة الجامعية الإسكندرية مصر.

- الزغبي، أنور.(2000). مسائل المعرفة ومنهج البحث عند الغزالي، دار الفكر للطباعة والتوزيع دمشق .

- الفلاحي، عبد الله محمد. (2003). نقد العقل عند الغزالي وكانط، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت.

- الطويل، يوسف العاصي.(2016). النزعة النقدية في فلسفة أبو حامد الغزالي مكتبة حسن العصرية، لبنان.

- المهدلي، محمد عقيل.(1996). المنهج الفلسفي عند الغزالي وديكارت للوصول إلى الحقيقة، دار الحديث، القاهرة.

- بك، محمد الخضري.(1986). الدولة العباسية، تحقيق محمد العثماني، دار القلم بيروت.

- زقزوق، محمود حمدي.(1981). المنهج الفلسفي بين الغزالي وديكارت، مكتبة الأنجلو مصرية القاهرة.

- عبد الرزاق، أبو بكر.(د ت). مع الغزالي في منقذه من الضلال، الدار القومية القاهرة.

- فودة، سعيد عبد اللطيف.(2009). موقف الإمام الغزالي من علم الكلام، ويليه تأملات كلامية في كتاب المنقذ من الضلال، دار القلم للدراسات والنشر، الأردن.

- كرم، يوسف.(1966). تاريخ الفلسفة الحديثة، دار المعارف، مصر.

- مبارك، زكي.(د ت). الأخلاق عند الغزالي، دار الشعب، القاهرة.