The Educational Thinking of Bashir Al-Ibrahimi (1965 -1889)

Main Article Content

Samir Mazouzen

Abstract

   The educational thought of Al-Bashir Al-Ibrahimi was focused on the formation, formation, and preparation of a Muslim generation in an integrated manner from all stages of individual psychological, mental, cognitive, and social development, in accordance with Islamic values ​​and principles that are closely aligned with and compatible with modern education. Accordingly, education was linked to Sheikh Al-Bashir Al-Ibrahimi on scientific grounds that carry all the parameters of changefor   an individual or society. This great interest by  Al-Ibrahimi to the elements  


 educational science from the teacher and the learner and a transition to educational content indicates a conclusive indication of the Sheikh's insightful view of building the liberal thought of the learner. Hence, we strive through this article to answer the following basic problem: What are the most important educational ideas that we find in the effects of Al-Bashir Al-Ibrahimi? And to what extent are they compatible with the principles and ideas of modern education?

Article Details

How to Cite
Mazouzen, S. (2019). The Educational Thinking of Bashir Al-Ibrahimi (1965 -1889). Milev Journal of Research and Studies, 5(2), 153–166. https://doi.org/10.58205/mjrs.v5i2.1117
Section
Articles

References

(1)– أحمد توفيق المدني، الإبراهيمي كان أمة، كان جيلا، كان عصرا، مجلة الثقافة، دار الوعي للنشر والتوزيع، العدد 87 ، الجزائر،1985 ، ص39

(2)– عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر، رسالة ماجستير، جامعة الجزائر،2010 – 2011 ،ص205

(3)– محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، جمع وتقديم أحمد طالب الابراهيمي ، دار الغرب الإسلامي، بيروت، ج1، 1997 ، ص203

(4)– سورة الرعد: الآية 11

(5) – مالك بن نبي، شروط النهضة، تر:عبد الصبور شاهين، دار الفكر، دمشق ط1،1986 ، ص24 – 25 .

(6)- عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر ، ص106

(7)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، عيون البصائر، الشركة الوطنية للنشر، الجزائر ، 1971 ، ص291

(8)- آثار محمد البشير الإبراهيمي: محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص113

(9) – المرجع نفسه، ص111

(10)- المرجع نفسه،ص196

(11) – سعدون محمد الساموك، هدى علي جواد الشمري، مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها، دار وائل للنشر ، الأردن، ط1، 2005 ، ص102

(12) – المرجع نفسه، الصفحة نفسها.

(13)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص111

(14)– المرجع نفسه، ص110

(15) – المرجع نفسه، ص111

(16)– حسن شحاتة، المناهج التربوية بين النظرية والتطبيق، مكتبة الدار العربية، القاهرة،ط1 ، 1998 ، ص61

(17)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص111

(18)- حسن شحاتة، المناهج التربوية بين النظرية والتطبيق، ص8 ، 9

(19)- علي أسعد وطفة، علي جاسم الشهاب: علم الاجتماع المدرسي، مجد الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2004، ص 17

(20)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص109

(21) – المرجع نفسه، ص258

(22) - المرجع نفسه، ص20

(23) - عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر ، ص 107

(24) - آثار محمد البشير الإبراهيمي، محمد البشير الإبراهيمي ، ص302

(25)- المرجع نفسه، ص20