Educational Pictures and Animation between Artistic Formation and Educational Reality

Main Article Content

Karima Bougaada
Salim Mezhoud

Abstract

Through this research, we aim to learn about beauty centers in pictures and animation, and the role they play in shaping the aesthetic sense, and to achieve educational goals for the recipient, in order to address the problem of: To what extent do pictures and animation affect the development of the cognitive and aesthetic capabilities of the learner?


    We concluded from this research a number of results, the most important of which are: Pictures and educational animation affect the learner greatly because of their expressive and influential capacity, As the pictures and animation reflect the reality of the learner, providing him with an educational environment that suits his inclinations and stimulates his drive towards learning

Article Details

How to Cite
Bougaada, K., & Mezhoud, S. (2021). Educational Pictures and Animation between Artistic Formation and Educational Reality. Milev Journal of Research and Studies, 7(2), 118–126. https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i2.908
Section
Articles

References

الأحمر فيصل، (2010)،معجم اللسانيات،الدار العربية للعلوم، لبنان.

بعلوشة غادة أحمد، (2016)، أثر توظيف الرسوم المتحركة في تدريس وحدة السيرة النبوية على تحصيل طالبات الصف السادس الأساسي واتجاهاتهن نحو المادة، رسالة ماجستير،الجامعة الإسلامية، غزة.

الجندي أيمن رأفت إسماعيل، (بلا تاريخ)، دراسة الأساليب الفنية الحديثة لدمج الرسوم المتحركة ثنائية الأبعاد وفقا لمتطلبات أفلام الرسوم المتحركة،مجلة العمارة والفنون، (16)، ص ص: 207-220.

حسان محمد محمد غالب، (2013)، منهجية انتاج أفلام الرسوم المتحركة في الإعلام العربي الإسلامي،المجلة الأردنية للفنون، 6(2)، ص ص: 219-240.

الداوود شيخة عثمان، الدليحي تهاني محسن، (2014)،الصور التعليمي، جامعة الملك سعود، قسم تقنيات التعلم، المملكة العربية السعودية.

سعيد أشرف عبد الفتاح مصطفى، (2011)، جماليات الشكل والمضمون لبعض الصور التشكيلية بأفلام الرسوم المتحركة وتوضيحها بفن النسيجيات وأثرها على الواقع الجمالي والثقافي.،المؤتمر العلمي السنوي العربي السادس: تطوير برامج التعليم العالي النوعي في مصر والوطن العربي في ضوء متطلبات عصر المعرفة،3، جامعة المنصورة، المنصورة.

عبد الحميد شاكر، (2005)،عصر الصورة -السلبيات والإيجابيات، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت.

عبد الحميد محمد محي الدين، السبكي حمد عبداللطيف، (بلا تاريخ)، المختار من صحاح اللّغة،المكتبة التجارية الكبرى، القاهرة.

عبد اللّه محمد قاسم، (بلا تاريخ)، ثقافة الصورة والثقافة العربية لدى الأطفال (قضايا تربوية- نفسية حديثة)،مجلة الطفولة العربية، (17)، ص ص: 9-36.

عبد الوهاب طارق عابدين ابراهيم، (يونيو, 2012)، قراءة الصورة التشكيلية بين الحقيقة والإيحاء،مجلة العلوم الإنسانية والاقتصادية، (1)، ص ص: 103-126.

عوف غادة محمود إبراهيم، (بلا تاريخ)، دراسة تحليلية عن تأثير الرسوم المتحرّكة على طفل الروضة إيجابيا وسلبيا،international desing journal، 7(2)، ص ص: 113-123.

فتوح محمود، (بلا تاريخ)،دور الصورة البصرية في العملية التعليمية لدى الطفل تأملات في تجربة فنان تشكيلي، قسم اللّغة العربيّة وآدابها، جامعة تلمسان.

مطر طه محمد أحمد طه، (أكتوبر, 2018)، علاقة التفكير البصري بمجال ومراحل تطوّر تكنولوجيا التعليم (دراسة تحليلية)، (7).

المقري أحمد بن محمد بن علي الفيومي المقري، (1987)، المصباح المنير، مكتبة لبنان، لبنان.

الهذلي إسراء عاطي محمد، (بلا تاريخ)، فاعلية الرسوم المتحرّكة والتفاعل المباشر في تنمية مفاهيم الأشكال الهندسة وفق نظرية فيجوسكي الثقافية الاجتماعية لدى طفل ما قبل المدرسة، مجلة الطفولة العربية،(63)، ص ص: 33-67.