Language Schools in Algeria -between Didactic and Social Factors -

Main Article Content

إيمان بن ناصر
جيملي بوبكر

Abstract

The Language schools in Algeria are a socio-educational-linguistic phenomenon that has emerged since the beginning of the 2000s. This paper aims at a socio-educational analysis of the social factors that led to the emergence of this type of education, as well as the linguistic and educational requirements for it.


We concluded that language schools are a socially constructed phenomenon based on the changes taking place in the structure of Algerian society, the emergence of the knowledge economy, social needs for employment, social transition, and the inability of the educational system to meet all the needs of learners. The actors in these schools adopt various linguistic and educational theories, according to the type of the educated groups and the goal of learning the foreign language.

Article Details

How to Cite
بن ناصر إ., & بوبكر ج. (2023). Language Schools in Algeria -between Didactic and Social Factors -. Milev Journal of Research and Studies, 9(1), 105–117. https://doi.org/10.58205/mjrs.v9i1.1779
Section
Articles

References

- بورديو بيار: العنف الرمزي، ترجمة نظير الجاهل ،المركز الثقافي العربي ،لبنان.

- بوسنة عبد الوافي،2005، ماهية العولمة والمدرسة كمؤسسة اجتماعية، مجلة العولمة والنظام التربوي في الجزائروباقي الدول العربية،العدد 1 ،ص187،189

- حسين فرج عبد اللطيف: تحفيز التعلم ،دار حامد للنشر، ،الاردن

- خرما نايف و حجاج علي: اللغات الاجنبية-تعليمها وتعلمها-، يونيو،1988عالم المعرفة، العدد126، الكويت.

- سبورك ايان: أي مستقبل لعلم الاجتماع، في سبيل البحث عن معنى وفهم العالم الاجتماعي، ترجمة حسن منصورالحاج،كلمة ومجسد المؤسسة الجامعية للنشر والتوزيع ، ،الامارات

- سعيد اسماعيل عمر:علم اجتماع لتربية الجديد،الأنترنت ، يوم 20/1/2013 ، الساعة 10:00Kenanaonline.com

- الطبيب مولود زايد، التنشئة السياسية ودورها في تنمية المجتمع، المؤسسة العربية الدولية للنشر.

- عبد الحميد طلعت واخرون: الحداثة-مابعد الحداثة-دراسات في الاصول الفلسفسة للتربية ،مكتبة الانجلومصرية،مصر

- عبيد وليم: استراتيجيات التعليم والتعلم، دار المسيرة، الأردن.

- العلوي شفيقة: محاضرات في المدارس اللسانية المعاصرة، ابحاث للترجمة والنشر، لبنان

- عمار سام: التجديد في تعليم اللغة العربية للكبار-الطريقة التواصلية أنموذجا-22-24 تشرين الثاني 2005، مؤتمر العلوم التربوية والنفسية، جامعة اليرموك، الاردن،

- العناني وليد، 2006، مستقبل اللغة العربية في ظل العولمة، مجلة دراسات، العدد 213، ص31

- كالهون كريغ: النظرية الاجتماعية النقدية –ثقافة الاختلاف، وتاريخه، وتحديه-، ترجمة مروان سعد الدين،مركز دراسات الوحدة العربية ،لبنان

- مالباس سيمون: مابعد الحداثة، ترجمة باسل المسالمة، دار التكوين سوريا

- مرتاض عبد الجليل: اللغة والتواصل، دار هومة للنشر، الجزائر

- نعوم تشومسكي: اللغة ومشكلات المعرفة-محاضرات ماناجوا-،ترجمة حمزة بن قبلان المزيني ،دار توبقال،المغرب

- هاريس روي و جي تيلر تولبت: اعلام الفكر اللغوي،ج1،ترجمة احمد شاكرالكلابي،دار الكتاب الجديدة المتحدة ،لبنان،

- boudon rymond& autres ,dictionnaire de la sociologie ,larousse ,france

- jack c. richards and schmidit richard , longman dictionrary of language teatching and applied linguistics; pearson;G Britain

- Rogers Alan ,:non_formal education-flexible schooling or participatoryeducation? ,kluwer academic publishers,china

- Souad-kassim-mohammed,2013, français langue étrangère.,https://souad-kassim mohamed.blog4ever.com/. 5janvier2020 heure10 :00

- USOjuanAsther and MARTINEZ FLOR ALICIA: current trends in the development and teaching of the four language skills,mouton de gruterberlin.new york