The Role of Audiovisual media in Teaching Arabic to Foreign Learner .Field study of samples at the Algerian centre for Intensive language teaching.

Main Article Content

Abdelmoumen rahmanai

Abstract

     The aim of the present research is to identify the effectiveness of the audiovisual media in the teaching of Arabic to non-native speakers. These audiovisual media can be considered as one of the effective means of improving the quality of education in accordance with the requirements of current ICT. Therefore, we plea for the necessity to utilize it in all educational institutions in Algeria.


     Under this scenario, the researcher was required to shed light on some of the terms and concepts related to the subject such as the concept of the audiovisual media their types and characteristics, through the emphasis on the role of the teacher as the guide and the path of the educational process, and the learner as the active element and the cornerstone upon which the teaching/learning situation is built. Meanwhile, the practical aspect was devoted to conducting two questionnaires on two samples of testchers and students at the Centre for Intensive Language Teatching in Algiers. At the end of this research, we have found out the essential role of the audiovisual media plays in enacting the different learning activities offered for the foreign learners

Article Details

How to Cite
rahmanai, A. (2022). The Role of Audiovisual media in Teaching Arabic to Foreign Learner .Field study of samples at the Algerian centre for Intensive language teaching. Milev Journal of Research and Studies, 8(1), 358–375. https://doi.org/10.58205/mjrs.v8i1.892
Section
Articles

References

- ينظر : عواطف عبد المجيد، 2010، إنتاج الوسائل التعليمية،، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، كفر الشيخ، مصر، ص 08. ينظر أيضا: Amir Hamzah Suleiman,1981,

- Media audio visual Untuk Pengajeran, Peneragandanpynyuluhan, Jakarta PT Gramedia,.h11.

- المرجع نفسه، ص11.

- الحيلة محمد محمود ،2000، تصميم وإنتاج الوسائل التعليمية التفاعلية، عمان، ط1 دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط1 ، ص73.

- بوعناقة سعاد حرم حديدي، 2006، فعالية التعليم المبرمج باستخدام الحاسوب في تخصص علم المكتبات، دراسة تجريبية لتدريس مادة البيبلوغرافيا المتخصصة، أطروحة مقدمة لنيل درجة دكتوراه العلوم، قسم علم المكتبات، كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية، جامعة قسنطينة، الجزائر، ص88.

- بخوش نجيب، دت، استخدامات الوسائط السمعية البصرية في العملية التعليمية، أعمال الملتقى الثالث حول الرهانات الأساسية لتفعيل الإصلاح التربوي في الجزائر، جامعة بسكرة، الجزائر ص190.

المرجع نفسه، ص 190 -

- ينظر: البغدادي زكي أبو النصر، توظيف الوسائل التكنولوجية في تعليم العربية لغة ثانية، ص 8، 9

- ينظر: أشرف مصطفى حسين خطاب، غالب محمد فاهم، دت، تصميم وحدات قصصية لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من خلال التعلم الإلكتروني، قسم اللغة العربية وآدابها كلية مهارف الوحي والعلوم الإنسانية، الجامعة الإسلامية، ماليزيا، ص15.

- ينظر: بوعناقة سعاد حرم حديدي، ص91-92.

- ينظر: نور الدين زمام، صباح سليماني، جوان 2013، تطور مفهوم التكنولوجيا واستخدماتها في العملية التعليمية، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر، بسكرة، العدد11 ص170.

- ينظر: بدران مصطفى وآخرون،1995 الوسائل التعليمية، مكتبة الأنجلو مصرية القاهرة، ص24.

- معلومات مستقاة من استبانة موجهة لفائدة عينة من الأساتذة المدرسين للغة العربية بمركز التعليم المكثف للغات، الجزائر، 2014.