Arabic Linguistic Approaches between the Reality of Origin and the Prospects for Development

Main Article Content

Abd alhalim Mazouz

Abstract

The Arabic linguistic lesson has developed greatly since the connection of Arab culture to modern linguistics in the Western world through scientific missions، as the process of authorship in this modern science was active in order to introduce it and its various schools and methods، and then this activity moved from the mere introduction of this science and the translation of western literature founded to look at Arabic based on linguistic data، in an effort to make the research in this language scientific.


This consideration of language has tended to research the Arabic linguistic heritage through the linguistic heritage left by a group of ancient Arabic scholars - especially related to grammar - where Arab efforts have tried to reach the development of a new theory of Arabic grammar that corresponds to the Arabic language in its modern form and seeks to facilitate grammar، and emerged in this area several trends that were influenced in general by Western linguistic theories، as these efforts were classified in currents that look at the Arabic language in accordance with the principles built in this area. It's got those Western schools on it، the most important of these trends are: the structural descriptive trend، the rooting trend، the interpretive or obstetric trend، the functional trend and the synthesis trend.


Through this article، we try to identify the reality of these Arabic linguistic approaches by diving into the circumstances of their origins، and then researching their theoretical origins and procedural principles in order to consider their ability to keep pace with developments in linguistic research and to anticipate their fate in the context of contemporary linguistic research.

Article Details

How to Cite
Mazouz, A. alhalim. (2021). Arabic Linguistic Approaches between the Reality of Origin and the Prospects for Development. Milev Journal of Research and Studies, 7(2), 179–188. https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i2.976
Section
Articles

References

الراجحي،ع (1979) النحو العربي والدرس الحديث بحث في المنهج. بيروت، لبنان: دار النهضة العربية.

السعيدي،(. (2007،نوفمبر (21- 22) . كلمة اللجنة التنظيمية. مختبر التواصل وتقنيات التعبير.

الفهري،ع. ا. (1988). اللسانيات واللغة العربية نماذج تركيبية ودلالية.(ط 2). الرباط،المغرب.

الملخ،ح. خ. (2000). نزرية التعليل في النحو العربي بين القدماء والمحدثين.(ط 1). عمان،الأردن:دار الشروق للنشر والتوزيع.

الموسى،ن. (1987). نظرية النحو العربي في ضوء مناهج النظر اللغوي الحديث.(ط 2). عمان،الأردن: مكتبة وسام.

خليل،ح. (1996). العربية وعلم اللغة البنيوي. القاهرة،مصر: دار المعارف الجامعية.

صالح،ع. ا. (2012). منطق النحو العربي . الجزائر،الجزائر:موفم للنشر.

طيبي،غ. (2019). اللسانيات العربية: الواقع والآفاق قراءة في تصور "مصطفى غلفان". مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، 16(03).

علوي،ح. إ. (2005،أكتوبر). النحو العربي واللسانيات الوصفية. مجلة فكر ونقد(ع 72)).غلفان،م. (2006). اللسانيات في الثقافة العربية الحديثة (. ط1)). الدار البيضاء،المغرب: شركة النشر والتوزيع المدارس.

غلفان،م. (2013). اللسانيات العربية أسئلة المنهج (. ط 1). عمان،الأردن: دار ورد.

غلفان،م.(د.ت). اللسانيات العربية الحديثة، دراسة نقدية في المصادر والأسس لبنظرية والمنهجية. الدار البيضاء،المغرب: سلسلة رسائل وأطروحات جامعة الحسن الثاني عين الشق.

موسى،ع. م. (2002). مناهج الدرس النحوي في العالم العربي في القرن العشرين. عمان،الأردن: دار الإسراء للنشر والتوزيع.