Changing “Al-Munkar” between Arabic and Sharia: An Analytical Study

Main Article Content

Nacira Menacer
Ammar Bechiri

Abstract

This study aims to clarify the cognitive integration between Arabic and Sharia based on the term “Al-Munkar”; which is a term used in. It also seeks to establish the term “linguistic Munkar” by comparing data in Arabic and Sharia.


The research plan included the following elements: definition of the term “linguistic Munkar”; comparing data of “Al-Munkar” in Arabic and Sharia; levels of changing “Al-Munkar” between Arabic and Sharia. The study reached a set of results. The most important is that the great similarity between data in Arabic and Sharia allowed to give an construction for the term “linguistic Munkar

Article Details

How to Cite
Menacer, N., & Bechiri, A. (2021). Changing “Al-Munkar” between Arabic and Sharia: An Analytical Study. Milev Journal of Research and Studies, 7(2), 189–201. https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i2.979
Section
Articles

References

-مصحف المدينة برواية حفص عن عاصم.

- أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي أبو الحسين، معجم مقاييس اللّغة، تحقيق: عبد السّلام هارون، دار الفكر، د.ط، 1399ه/1979م، ج5.

-أبو بكر أحمد بن محمد بن هارون بن يزيد الخَلَّال البغداديّ الحنبليّ، الأمر بالمعروف والنّهي عن المنكر، تحقيق: مشهور حسن محمود سليمان وهشام بن إسماعيل السّقّا، دار عمّار، عمّان، الأردن، ط1، 1410ه/1990م.

-تقي الدّين أبو العَباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمّد ابن تيمية الحرّانيّ الحنبليّ الدمشقيّ، الأمر بالمعروف والنّهي عن المنكر، دار الاستقامة، جمهوريّة مصر العربيّة، ط2، 1435ه/2013م.

-جمال الدّين أبو الحسن علي بن يوسف القفطيّ، إنباه الرّواة على أخبار النّحاة، تحقيق: محمّد أبو الفضل إبراهيم، المكتبة العصريّة، بيروت، لبنان، د.ط، 1430هـ/2004م.

-أبو عبد الله الحاكم محمّد بن عبد الله بن محمّد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبيّالطّهمانيّ النّيسابوريّ المعروف بابن البيع، المستدرك على الصّحيحين، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، ط2، 1422ه/2002م، ج2.

-سيد عبد الماجد الغوري، معجم المصطلحات الحديثية، دار ابن كثير، دمشق، بيروت، ط1، 1428ه/2007م.

-شمس الدّين أبو عبد الله محمّد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز الذّهبيّ، سير أعلام النّبلاء، محمّد الأرنؤوط ومحمّد نعيم العرقسوسيّ، مؤسّسة الرّسالة، ط1، 1403ه/1983م، ج17.

-عبد الباقي بن عبد المجيد اليمانيّ، إشارة التّعيين في تراجم النّحاة واللّغويّين، تحقيق: عبد المجيد دياب، شركة الطّباعة العربيّة السّعوديّة، الرّياض، ط1، 1406ه/1986م.

-أبو الفتح عثمان بن جني الموصليّ، الخصائص، تحقيق: محمّد علي النّجار، دار الكتب المصريّة، د.ط، د.ت، ج1، ج2، ج3.

-عبد الرّحمن بن أبي بكر جلال الدين السيوطيّ:

- بغية الوعاة في طبقات اللّغويّين والنّحاة، تحقيق: علي محمّد عمر، الشّركة الدّوليّة للطّباعة، ط1، 1426هـ/2005م.

- المزهر في علوم اللّغة وأنواعها، تحقيق: علي محمّد البجاويّ وآخرون، مكتبة دار التّراث، القاهرة، ط3، د.ت.

-عبد الرّحمن بن محمّد بن محمّد ابن خلدون أبو زيد ولي الدّين الحضرميّ الإشبيليّ، مقدّمة ابن خلدون، تحقيق: عبد اللّه محمّد الدّرويش، دار البلخي، دمشق، ط1، 1425ه/2004م، ج2.

-عبد الرّحمن بن ناصر بن عبد الله السّعدي، تيسير الكريم الرّحمن في تفسير كلام المنّان، تحقيق: عبد الرّحمن بن معلاّ اللّويحق، مكتبة العبيكان، الرّياض، ط1، 1422ه/2001م.

-عبد القادر مصطفى عبد الرزّاق المحمّديّ، الشّاذّ وزيادة الثّقة موازنة بين المتقدّمين والمتأخّرين، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، ط1، 1426/2005م.

-ابن عقيل عبد الله بن عبد الرحمن العقيليّ الهمدانيّ المصريّ، شرح ابن عقيل، دار التّراث، القاهرة، ط20، 1400ه/1980م، ج4.

-علي بن الحسن بن علي بن أبي الطيّب الباخرزيّ أبو الحسن، دمنة القصر وعصرة أهل العصر، تحقيق: محمّد التّونجيّ، دار الجيل، بيروت، لبنان، ط1، 1414هـ/1993م، ج1.

-علي بن محمّد بن علي الزين الشّريف الجرجانيّ، كتاب التعريفات، تحقيق: محمود رأفت الجمّال، المكتبة التّوقيفيّة، القاهرة، مصر، ط1، 2013م.

-عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي بالولاء أبو بشر الملقب سيبويه، كتاب سيبويه، تحقيق: عبد السّلام هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط3، 1408ه/1988م، ج1،ج2، ج3.

-قاسم خليل حسن القواسمة، طعن النّحاة واللّغويين في لغات العرب، دار حامد، عمان، الأردن، ط1، 1433ه/2012م.

-أبو محمّد القاسم بن علي الحريريّ:

- درّة الغوّاص وشرحها وحواشيها وتكملتها، تحقيق: عبد الحفيظ فرغلي علي القرني، دار الجيل، بيروت، ط1، 1417ه/1996م.

- درّة الغواص في أوهام الخواص، تحقيق: بشّار بكّور، دار الثّقافة والتّراث، دمشق، سورية، ط1، 1423هـ/2002م.

-أبو البركات كمال الدّين بن عبد الرّحمن بن محمّد ابن الأنباريّ، نزهة الألباء في طبقاتالأدباء، تحقيق: إبراهيم السّامرئيّ، مكتبة المنار، الأردن، ط1، 1405هـ/1985م.

-مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادي، بصائر ذوي التّمييز في لطائف الكتاب العزيز، تحقيق: عبد العليم الطّحاويّ، لجنة إحياء التّراث الإسلاميّ، القاهرة، 1412هـ/1992م، ج5.

-مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيريّ النّيسابوريّ، صحيح مسلم، تحقيق: فؤاد عبد الباقي، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، ط1، 1412ه/1991م، ج1.

-محمّد بن الحسن بن عبيد الله بن مذحج الزُّبيديّ الأندلسيّ الإشبيليّ أبو بكر، طبقات النّحويّين واللّغويّين، تحقيق: محمّد أبو الفضل إبراهيم، دار المعارف، مصر، ط2، د.ت.

-محمّد بن سلّام بن عبيد الله الجمحيّ بالولاء أبو عبد الله، طبقات فحول الشّعراء، تحقيق: محمود محمّد شاكر، دار المدني، جدّة، د.ط، د.ت، ج1.

-محمّد عبد اللّه عنان، ابن خلدون حياته وتراثه الفكريّ، مطبعة دار الكتب والوثائق القوميّة، القاهرة، ط4، 1427ه/2006م.

-محمّد محفوظ، تراجم المؤلّفين التّونسيين، دار الغرب الإسلاميّ، بيروت، لبنان، ط1، 1982م، ج2.

-محمّد بن مُكرَّم بن علي أبو الفضل جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعيّ الإفريقيّ، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ط3، 1414ه.

-محمّد بن محمّد بن عمر بن علي ابن سالم مخلوف، شجرة النّور الزّكيّة، تحقيق: عبد المجيد الخياليّ، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، ط1، 1424ه/2003م، ج1.

-محمّد بن يزيد المبرد أبو العباس، الكامل في اللّغة والأدب، تحقيق: محمّد أبو الفضل إبراهيم، دار الفكر العربيّ، القاهرة، ط3، 1413ه/1997م، ج3.

-ميمون بن قيس بن جندل، ديوان الأعشى الكبير، تحقيق: محمود إبراهيم محمّد الرّضواني، مطابع قطر الوطنيّة، الدوحة، قطر، ط1، 2010م.