The Role of Automated Processing in Teaching the Grammatical Rules of the Arabic Language - A Study on the Arabic Writing System

Main Article Content

Hassiba Bourafa
Abd alouaheb Chibani

Abstract

This study seeks to attempt to shed light on how to process and engineer the texts and grammar of the Arabic language on the computer, and encode them using a set of technologies and software present in the digital content.  As the Arabic language is a natural, mathematical and etymological language par excellence, this research aims in the end to obtain an automated educational method to make it easier for every learner to acquire Arabic linguistic structures through modern scientific schemes.


Therefore, we chose the topic: "The role of automated processing in teaching the grammatical rules of the Arabic language - a study on the Arabic writing system - trying to answer the following forms: What are the mechanisms and mechanisms that depend on it in processing Arabic grammar automatically? We follow the descriptive-analytical approach.  The research aimed to achieve a set of results, the most important of which is: The Arabic language is a mathematical language par excellence, whose rules can be reduced and shortened and programmed in the computer to facilitate the method of its acquisition.


 

Article Details

How to Cite
Bourafa, H., & Chibani, A. alouaheb. (2021). The Role of Automated Processing in Teaching the Grammatical Rules of the Arabic Language - A Study on the Arabic Writing System. Milev Journal of Research and Studies, 7(2), 143–151. https://doi.org/10.58205/mjrs.v7i2.932
Section
Articles

References

دورة، أفنان نظيرة،(دت)، النظرية في التدريس وترجمتها علميا،دار الشرق للنشر، عمان، الأردن.

طعمة، أنطوان، (2006)، تعليمية اللغة العربية،،دار النهضة للنشر، بيروت، لبنان.ة.بن عريبة، راضية، (دت)،محاضرات في اللسانيات الحاسوبية، ألفا دوك للنشر.

لبصيص، خالد، (2004)، التدريس العلمي والفني الشفاف - مقاربة الكفاءات والأهداف-،دار التنوير للنشر،الجزائر.

محسن، سهيلة، (2006)، المنهج التعليمي وأثره في التدريس الفاعل، دار الشرق للنشر والتوزيع، المنارة.

خطاب، شريف عصام، (2009)، أساسيات الحاسب: المعالجة الآلية للغة العربية،جامعة القاهرة للنشر، مصر.

مخلوف، عبد الحكيم، (2005)، الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم للمعوقين بصريا،مكتبة الأنجاو المصرية، القاهرة، مصر.

نبيل، علي، (1988)،اللغة العربية والحاسوب،دار التعريب للنشر والتوزيع، الكويت.

قراس، موريس، (1989)، في النحو التحويلي -عرض للمنهجية التحويلية في أربعة أبحاث-، بيت الحكمة للنشر والتوزيع، قرطاج، تونس.

دريح، محمد، (2000)، التدريس الهادف،قصر الكتاب للنشر، البليدة، الجزائر.

شاشة،فارس، (2008)، المعالجة الآلية للغة العربية -انشاء نموذج لساني صرفي اعرابي للفعل العربي، كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية، الجزائر.

أبو الحجاج، محمد بشير، (2013)، المعالجة الآلية للغة العربية- جهود الحاضر وتحديات المستقبل-، مجلة لغة العصر، ع2، الصفحات 2/3.