Difficulty in Assessing and Diagnosing Autistic Children in Psychological Educational Centers for Mentally Retarded Children from the Point of View of the Psychological Educational Team -Exemple Bejaia State -

Main Article Content

منير بشاطة

Abstract

The current study aimed to identify the difficulty in evaluation and diagnosis of autistic children at the level of the psychological-educational focus, according to the point of view of the psychological-educational team working in these centers. Mentally in Algeria, Studious results reached to aaaan there difficulties on level the mental relationship between the team educational and custodians custodians of children of the loneliness., in in addition to difficulties administrative and financial on level the mental centers aalbydaaGwjyt for the backward mental evaluation and the diagnosis hinders the diagnosis, and as your lowness the diagnosis for faction weakened on level acquisition of the occupational qualifications the corollary for the evaluation and the diagnosis the loneliness.

Article Details

How to Cite
بشاطة م. (2023). Difficulty in Assessing and Diagnosing Autistic Children in Psychological Educational Centers for Mentally Retarded Children from the Point of View of the Psychological Educational Team -Exemple Bejaia State -. Milev Journal of Research and Studies, 9(1), 129–147. https://doi.org/10.58205/mjrs.v9i1.1781
Section
Articles

References

أحمد، إبراهيم، (2020)، التوحد بين ضرورة التشخيص المبكر وصعوباته. المجلة الإجتماعية القومية مصر، المجلد السابع والخمسون، العدد الثاني، ص. ص 51-21.

أسامة، فاروق، مصطفى، (2001)، التوحــد: الاسباب، التشخيص والعلاج، (الطبعةالأولى)، عمان :دار للنشر و التوزيع.

الخطيب جمال،(2003)، تعديل سلوك الانسان،.الطبعة الأولى، الكويت: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.

السرطاوي، زيدان والامام، محمد. (2011)، التشخـيص والتقييـم في التربيـة الخاصة، (ط1).الرياض: دار النشر الدولي للنشر و التوزيع.

شريفي، شرياف (2019)، واقع إجراءات وآليات تشخيص الأطفال التوحديين ومدى فعاليتها من وجهة نظر الأخصائيين، مجلة متـون. جامعـة الدكتـور مولاي الطاهر ،سعيدة . المجلد 11. العدد. 01 ص. ص 191-213

غانم، شوقي أحمد، (2013). تقنين مقياس التشخيص اضطراب التوحد دون عمر06 سنوات في اللاذقية وطرطوس-سورية-. رسالة ماجستير في علم العيادي. جمعية ألمانيا، مدينة كولونيا.الجامعة العربية الألمانية للعلوم والتكنولوجية. قسم التربية وعلم النفس. كلية الدراسات العليا.

هبة عبد الله، العنود محمد (2016)، أبرز المشكلات الإدارية في مراكز التوحد الخاصة بمدينة الرياض من وجهة نظر المدراء والمعلمين، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد 05، العدد 02،ص ص 196-223.

يونس، نجاتي (2015)،حاجات أولياء أمور الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في المملكة العربية السعودية وعلاقتها ببعض المتغيرات. دراسات، العلوم التربوية، المجلد 42، العدد 02، ص ص67-87.