The Educational Thinking of Bashir Al-Ibrahimi (1965 -1889)
Main Article Content
Abstract
The educational thought of Al-Bashir Al-Ibrahimi was focused on the formation, formation, and preparation of a Muslim generation in an integrated manner from all stages of individual psychological, mental, cognitive, and social development, in accordance with Islamic values and principles that are closely aligned with and compatible with modern education. Accordingly, education was linked to Sheikh Al-Bashir Al-Ibrahimi on scientific grounds that carry all the parameters of changefor an individual or society. This great interest by Al-Ibrahimi to the elements
educational science from the teacher and the learner and a transition to educational content indicates a conclusive indication of the Sheikh's insightful view of building the liberal thought of the learner. Hence, we strive through this article to answer the following basic problem: What are the most important educational ideas that we find in the effects of Al-Bashir Al-Ibrahimi? And to what extent are they compatible with the principles and ideas of modern education?
Article Details
References
(1)– أحمد توفيق المدني، الإبراهيمي كان أمة، كان جيلا، كان عصرا، مجلة الثقافة، دار الوعي للنشر والتوزيع، العدد 87 ، الجزائر،1985 ، ص39
(2)– عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر، رسالة ماجستير، جامعة الجزائر،2010 – 2011 ،ص205
(3)– محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، جمع وتقديم أحمد طالب الابراهيمي ، دار الغرب الإسلامي، بيروت، ج1، 1997 ، ص203
(4)– سورة الرعد: الآية 11
(5) – مالك بن نبي، شروط النهضة، تر:عبد الصبور شاهين، دار الفكر، دمشق ط1،1986 ، ص24 – 25 .
(6)- عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر ، ص106
(7)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، عيون البصائر، الشركة الوطنية للنشر، الجزائر ، 1971 ، ص291
(8)- آثار محمد البشير الإبراهيمي: محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص113
(9) – المرجع نفسه، ص111
(10)- المرجع نفسه،ص196
(11) – سعدون محمد الساموك، هدى علي جواد الشمري، مناهج اللغة العربية وطرق تدريسها، دار وائل للنشر ، الأردن، ط1، 2005 ، ص102
(12) – المرجع نفسه، الصفحة نفسها.
(13)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص111
(14)– المرجع نفسه، ص110
(15) – المرجع نفسه، ص111
(16)– حسن شحاتة، المناهج التربوية بين النظرية والتطبيق، مكتبة الدار العربية، القاهرة،ط1 ، 1998 ، ص61
(17)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص111
(18)- حسن شحاتة، المناهج التربوية بين النظرية والتطبيق، ص8 ، 9
(19)- علي أسعد وطفة، علي جاسم الشهاب: علم الاجتماع المدرسي، مجد الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2004، ص 17
(20)- محمد البشير الإبراهيمي، آثار محمد البشير الإبراهيمي، ج2 ، ص109
(21) – المرجع نفسه، ص258
(22) - المرجع نفسه، ص20
(23) - عبد الغفور شريف، موقف جمعية العلماء المسلمين الجزائريين من الثورة التحريرية من خلال جريدة البصائر ، ص 107
(24) - آثار محمد البشير الإبراهيمي، محمد البشير الإبراهيمي ، ص302
(25)- المرجع نفسه، ص20