The role of the Internet in marketing tourism at travel and tourism agencies in Aden governorate from the point of view of tourist employees

Main Article Content

Ibtihel Awad Ahmed Mahfoud

Abstract

The objective of this study is to define the role of the Internet in marketing tourism services at travel
and tourism agencies by identifying the point of view of the study sample members regarding the
marketing tourism (service, price, promotion, distribution, individuals, physical environment, service
delivery) using the Internet. To achieve the study objectives, the researcher chose the analytical descriptive
method. The researcher also prepared a survey tool to collect data from the study sample, who were
selected using a comprehensive intentional method. Such sample comprised 39 workers employed by
travel and tourism agencies in Aden governorate. SPSS was also used for data processing and analysis of
sample members responses.
The study concluded that the use of the Internet contributes significantly to marketing of tourism
service provided by travel and tourism agencies in Aden. In light of the findings of the study, a number of
recommendations have been made. The most important of these recommendations are:
Taking advantage of technological developments to expand marketing of tourist services, providing
electronic software and systems to protect customers, improving agencies’ material environment and
creating websites for agencies and banks as a means to improve tourism service marketing.

Article Details

How to Cite
Awad Ahmed Mahfoud, I. (2019). The role of the Internet in marketing tourism at travel and tourism agencies in Aden governorate from the point of view of tourist employees. Finance and Business Economies Review, 3(3), 45–70. https://doi.org/10.58205/fber.v3i3.1284
Section
Articles

References

ابو رمان. اسعد والدیوه جي، أبي سعید، التسویق السیاحي والفندقي-المفاهیم والأسس العلمیة- ،(عمان: الحامد

.( للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى، 2000

. ( 2. أحمد، طارق طه، التس ویق بالأنترنت والتجارة الإلكترونیة، (الإسكندریة: دار الفكر الجامعي، 2006

بختي، اب ا رهیم وفوزي، شعوبي محمود، دور تكنولوجیا المعلومات والاتصال في تنمیة قطاع السیاحة والفندقة

.2009 ، مجلة الباحث، العدد 7

.( 4. البطوطي، سعید، شركات السیاحة ووكالات السفر، (القاهرة: مكتبه الأنجلو المصریة، ( 2010

بومهرة، نور الدین وحجار، ماجدة، الأنترنت مفهومها و تجلیاتها، مجلة العلوم الاجتماعیة والإنسانیة، جامعة

م. ، باتنة، العدد 12

.( 6. توفیق، ماهر عبد العزیز، صناعة السیاحة، (عمان: دار زه ا رء، 1997

.( 7. الزعبي، علي فلاح، التسویق السیاحي والفندقي، (عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى، 2012

الصمیدعي، محمود جاسم و یوسف، ردینة عثمان، التسویق المصرفي- مدخل است ا رتیجي كمي وتحلیلي-، (عمان:

.( دار المناهج للنشر والتوزیع، الطبعة الأولى، 2001

.( 9. الضمور، هاني حامد، تسویق الخدمات، (عمان: دار وائل للنشر والتوزیع، الطبعة الثالثة، الأردن، 2005

.( 10 . الطائي، حمید وآخرون، الأسس العلمیة للتسویق الحدیث-مدخل شامل- ، (عمان: الیازوري، 2006

.( 11 . طه، طارق، التسویق بالأنترنت والتجارة الالكترونیة، (الإسكندریة: الحرمین، 2006

.( 12 . عبدالله، عادل والطاهر، حمید، التسویق في إدارة الضیافة، (دار الزهري العلمیة للنشر والتوزیع، 20013

.( 13 . عبد السمیع، صبري، التسویق السیاحي والفندقي، (القاهرة: المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة للنشر، 2006

.( 14 . عبد السمیع، صبري، أصول التسویق السیاحي، (القاهرة: جامعة حلوان، 2012

. عبد القادر، فؤاد حاج، أهمیة المزیج التسویقي في ترقیة الخدمات السیاحیة- مذكرة ماجستیر غیر منشورة-،

.( (الج ا زئر: كلیة العل وم الاقتصادیة والتسییر والعل وم التجاریة، جامعة أبي بكر، 2009

.( 16 . عبیدات، محمد، التسویق السیاحي مدخل سلوكي، (الأردن: دار وائل للنشر، الطبعة الأولى، 2000

.( 17 . العمر، رضوان المحمود، التسویق الدولي، (الأردن: دار وائل للنشر، الطبعة الأولى، 2007

. عوض الله، الطاهر محمد، وكالات السفر والسیاحة تأسیسها إدا ا رتها ونشاطها السیاحي (السودان: المكتبة

الوطنیة للنشر، 2013 م).

.( 19 . العلاق، بشیر عباس، التسویق عبر الأنترنت، (عمان: مؤسسة الو ا رق للنشر، الطبعة الأولى، 2002

. العلاق، بشیر عباس، تطبیقات الأنترنت في التسویق، (الأردن: دار المناهج للنشر والتوزیع، 2003

.( 21 . العلاق، بشیر عباس والطائي، حمید عبد النبي، تسویق الخدمات، (عمان: دار زه ا رن للنشر والتوزیع، 2007

.( 22 . قبو، كاترین، التسویق، ترجمة وردیة ا رشد، (بیروت: المؤسسة الجامعیة للد ا رسات والنشر، الطبعة الأولى، 2008

.( 23 . مساعد، زكي خلیل، تسویق الخدمات وتطبیقاته، (عمان: دار المناهج للنشر، الطبعة الأولى، 2006

.( 24 . المصري، سعد محمد، إدارة وتسویق الأنشطة الخدمیة، (الإسكندریة: الدار الجامعیة، 2001

. موسى، عبدالله ف رغلي، تكنولوجیا المعلومات ودورها في التسویق التقلیدي والالكتروني، (القاهرة: استی ا رك للطباعة

. ( والنشر، الطبعة الأولى، 2007

.( 26 . موسى، نظام وحداد، شفیق اب ا رهیم، التسویق مفاهیم معاصرة، (عمان: دار الحامد، 2003

.( 27 . ناصر، محمد وترجمان، غیات، تسویق الخدمات، (دمشق: منشو ا رت جامعة دمشق، 20