The Impact of Adopting Relationship Marketing in Building Customer Loyalty in Banking Institutions: Study a Sample of Clients of Private Banks in the State of Jijel-

Main Article Content

Sami Zabat
Rafika Boukriaa

Abstract

This study aims to test the impact of the adoption of relationship marketing on building customer loyalty in private banking institutions in the state of Jijel, as the impact of the elements of relationship marketing has been tested in empathy, commitment, communication, trust, and customer satisfaction. The sample of the study consisted of 95 clients of these institutions. The questionnaire was used as a data collection tool that included 26 items. Results were analyzed using the SPSS 23 statistical program.


The results of the study indicated that there is a positive impact of the adoption of relationship marketing on customer loyalty, and this effect is due to the effect of both the element of sympathy and contentment, while the commitment, communication and trust component does not affect customer loyalty

Article Details

How to Cite
Zabat, S., & Boukriaa, R. (2022). The Impact of Adopting Relationship Marketing in Building Customer Loyalty in Banking Institutions: Study a Sample of Clients of Private Banks in the State of Jijel-. Finance and Business Economies Review, 6(1), 199–215. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/1453
Section
Articles

References

أسعد عبد الحميد طلعت. (2008). التسويق الابتكاري "الطريق إلى الربح المتوازن في كل العصور". دار الفجر للنشر والتوزيع.

إسماعيل محمد الطيب محمد. (2017). الدور الوسيط لجودة الخدمة المدركة في العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وولاء العملاء-دراسة عينة من عملاء شركات الهاتف النقال في السودان، (أطروحة دكتوراه). السودان: جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا.

خديجة عتيق، بوروبة أمحمد الحاج. (2020). أثر أبعاد التسويق بالعلاقات على ولاء العملاء بوجود الرضا كمتغير وسيط باستخدام النمذجة بالمعادلات الهيكلية-دراسة حالة بنك الخليج الجزائر AGB وكالة سعيدة-. مجلة الاستراتيجية والتنمية، مستغانم.

زقاي حميدي، أمين رماس. (2019). دور التسويق بالعلاقات في العلاقة بين جودة الخدمة المصرفية ورضا العميل-دراسة تطبيقية على عينة من البنوك التجارية الجزائرية-. مجلة الاستراتيجية والتنمية، جامعة مستغانم ، 09 (03)، 96-118.

سامي زعباط، رفيقة بوقريقة. (2020). أثر تبني أبعاد جودة الخدمة المصرفية في بناء ولاء الزبون-دراسة عينة من المصارف الخاصة بولاية جيجل-. مجلة الاستراتيجية والتنمية، جامعة مستغانم، 10(1)، 140- 159.

العشاب إيمان. (2018). التسويق بالعلاقات كأداة لكسب ولاء الزبون-دراسة حالة القرض الشعبي الجزائري-الوكالة 199-البليدة-، (أطروحة دكتوراه). الجزائر 3.

عليط نصيرة. (2019). دراسة محددات ولاء الزبون في قطاع الاتصالات في الجزائر-دراسة استقصائية لعينة من زبائن مؤسسة موبيلي بقسنطينة-. مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، قسنطينة 2، 6 (2).

فاطمة الزهراء قسول. (2017). التسويق بالعلاقات كمؤشر للمفهوم التسويقي الحديث: متطلباته وأهمية تطبيقه. مجلة التنمية والاقتصاد التطبيقي، جامعة المسيلة، 1 (2)، 431-422.

محمد بن حوحو. (2017). دور إدارة علاقة الزبائن في تحقيق الولاء للمؤسسة الاقتصادية-دراسة مقارنة بين مؤسستي موبيليس وجازي في الجزائر-، (أطروحة دكتوراه). الجزائر: جامعة الجزائر-3-.

مصلح الضمور فيروز، مقراش فوزية. (2018). أثر الالتزام بالمسؤولية الاجتماعية للشركات على الميزة التنافسية -دراسة حالة شركة صناعة الأدوية صيدال-. مجلة العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية، جامعة مسيلة، 11 (1)، 332-345.

نسيمة مجكوح. (2019). استخدام مفهوم التسويق بالعلاقات للوصول إلى ولاء الزبائن. مجلة الاقتصاد الجديد، جامعة خميس مليانة، 10 (02)، 21-40.

نهاد الناظر نهلة. (2009). أثر التسويق بالعلاقات ودوافع التعامل على ولاء العملاء-دراسة تطبيقية على عينة من عملاء المصارف التجارية الأردنية_، (رسالة ماجستير). الأردن: جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا.

G, Ashish.G.P.Sahu. (2015). Exploring relationship marketing dimensions and their effect on customer loyalty-a study of Indian mobile telecom market , Int. J. Business Innovation and Research, 9(4), P P 375-395.

H, Kheil Nezhad. (2015). The Effect of Relatinship Marketing Based of Customer Loyalty in

the Banking System of the Country-The Case of Iranian Hekmat Bank-, Jurnal UMP Social and Technology Management, 3(3), 2015, P P 601-612.

Mahamuddul, H. (2019). Relationship Marketing and Customer Loyalty: Experience from Banking Industry of Bangladesh. Journal of Organisational Studies and Innovation , 6 (1), 18-3.

Mauro, C. (2016). Marketing and Customer Loyalty "The Extra step Approach". Bergamo, Italy: INTERNATIONAL Series in Advanced Management Studies.

Mohamad, L. P. (2014). Impact of Relationship Marketing Tactics (RMT’s) & Relationship Quality on Cusgtomer Loyalty : A Study within the Malaysian Mobile Telecommunication Industry, Procedia- Social and Behavioral Sci. 371-378.

Mohammad, A. N. (2015). Investigating the Effect of the Relationship Marketing Tactics on Customer’s Loyalty. Academic Journal of Economic Studies, 1(1), P P 5-21.

Philip, K., Kevin, L. K., & Delphine, M. (2015). Marketing Management (éd. 15). France: Pearson.

Samuel, A., Mawuko, D., & Jocelene, B. (2019). Empirical conceptualization of Customer loyalty on relationship marketing and sustained competitive advantage. Journal of Research in Marketing , 10 (2), 798-806.

Song, B. L., & Liew, C. Y. (2017). The Effectiveness of Strategic Relationship Marketing: Exploring Relationship Quality towards Customer Loyalty. International Business Research , 10 (12), 159-166.

Uma, S., & Roger, B. (2016). Research Methods for Business: a skill-building approach (éd. 17). Italy, Wiley: Trento Srl.