Mediating Role Of Perceived Service Quality In The Relationship Between Corporate Social Responsibility And Customer Loyalty Of Jawwal Company

Main Article Content

Aymen Hassen Diraoui

Abstract

The aim of the research is to test the relationship between CSR and customer loyalty, and to identify the
intermediate role of perceived service quality in the relationship between CSR and customer loyalty. The
descriptive descriptive method was used by applying the sample method of the first year students at Al-Aqsa
University, which numbered 1235 students and 3171 students. The research was conducted on a sample of
(353) individual (353) responses with a response rate of 100%. One of the most important results of the
research is that there is a positive correlation between all dimensions of social responsibility (social, ethical,
charitable, environmental) and customer loyalty, while emphasizing the role of perceived quality of service
as an intermediary and enhanced relationship between social responsibility and customer loyalty. The most
important recommendations are: the need to intensify Jawwal social support programs, respect for all
stakeholders and listen to the voice of the customer and respect for his views and proposals, and the need to
work Jawwal to increase interest in the environment through the use of communication methods that avoid
.the environment risks through the use of modern technology

Article Details

How to Cite
Diraoui, A. H. (2019). Mediating Role Of Perceived Service Quality In The Relationship Between Corporate Social Responsibility And Customer Loyalty Of Jawwal Company. Finance and Business Economies Review, 3(2), 652–675. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/449
Section
Articles

References

الخالدي, أیمن ( 2006 ). "قیاس مستوى جودة خدمات المصارف الإسلامیة في فلسطین- من وجهة نظر العملاء"

رسالة غیر منشورة , الجامعة الإسلامیة, غزة.

-2 حوا, فهد ( 2013 ) "أثر الإدارة اللوجستیة في رضا الزبائن- د ا رسة حالة على شركة باسیفیك انترناشونال لاینز-

الأردن, رسالة غیر منشورة, جامعة الشرق الأوسط, الأردن.

-3 بلحسن, سمیحة ( 2012 ) " تأثیر جودة الخدمات على تحقیق رضا الزبائن, د ا رسة حالة مؤسسة موبیلیس, رسالى غیر

منشورة, جامعة قاصدي مرباح ورقلة, الج ا زئر.

-4 الجریري, صالح ( 2006 ) "أثر التسویق الداخلي في رضا الزبون: د ا رسة تطبیقیة لعینة من المصارف الیمنیة:

أطروحة دكتو ا رة , جامعة دمشق, سوریا.

-5 محمد, ناصر وٕاب ا رهیم, صدیق ( 2015 ) "أثر المسؤولیة الاجتماعیة للشركات على ولاء العملاء د ا رسة على شركات

المنتجات الغذائیة السودانیة" مجلة جامعة السودان للعلوم و التكنولوجیا.

-6 الحد ا روي, ا رفد و العطوي, مهند ( 2014 ) " دور المسؤولیة الاجتماعیة في تعزیز ولاء الزبون د ا رسة تحلیلیة لآ ا رء

, عینة من زبائن مصرف ال ا رفدین فرع الفري-النجف الأشرف" مجلة القادسیة للعلوم الإداریة و الاقتصادیة, المجلد 7

. العدد 4

-7 رقیة, عی ا رن ( 2006 ) "المسؤولیة الاجتماعیة للشركات بین الواجب الوطني والمباد ا رت الطوعیة"

-8 إدریس, ثابت ( 2006 ) "كفاءة جودة الخدمات اللوجستیة. مفاهیم أساسیة وطرق القیاس والتقییم, الاسكندریة, الدار

الجامعیة.

-9 الخالدي, إب ا رهیم ( 2015 ) "أثر الت ا زم المستشفیات بالمسؤولیة الاجتماعیة في جودة الخدمات الصحیة المدركة,

د ا رسة تطبیقیة على المرضى في المستشفیات الخاصة بمدینة عمان/ الأردن, رسالة غیر منشورة, جامعة الزرقاء, عمان

الأردن.

-10 ا ریس, عبد الحق ( 2016 ) " أثر الجودة المدركة للخدمة المصرفیة للبنوك الأجنبیة في الج ا زئر على مدى رضا

عملائها –حالة بنك الخلیج الج ا زئر بسكرة, كلیة العلوم و الاقتصادیة و التجاریة وعلوم التسییر, جامعة محمد خیفر-

بسكرة.

-11 كامل , أمیمة ( 2006 ) " م ا ركز الاتصالات-ثورة مرتقبة في مجال علاقة العملاء", مقال في مجال الاتصالات و

العالم الرقمي.

-12 توفیق, عمرو عبد الرحمن ( 2007 ) " علاقات العملاء" القاهرة" مركز الخب ا رت المهنیة للإدارة.

-13 الجمل, مازن ( 2017 ) تقییم أثر المسؤولیة الاجتماعیة على النمو الاقتصادي, د ا رسة تطبیقیة على الشركات

المساهمة المدرجة إلى بورصة فلسطین, رسالة غیر منشورة, الجامعة الإسلامیة.

السحیباني, صالح ( 2009 ) المسؤولیة الاجتماعیة ودورها في مشاركة القطاع الخاص في التنمیة, ورقة مقدمة

إلى المؤتمر الدولي حول القطاع الخاص في التنمیة, تقییم واستش ا رق, بیروت.

-15 فرید, كریمان ( 2006 ) المسؤولیة الاجتماعیة والتسویق الاجتماعي, ط 1, القاهرة, دار الایمان للطباعة.

-16 الرحاحلة, سالم ( 2011 ) المسؤولیة الاجتماعیة للصحافة (د.ط) عمان: دار الإعصار العلمي للنشر والتوزیع

-17 العامري, فاطمة ( 2002 ) فاعلیة برنامج إرشادي في تنمیة المسئولیة الاجتماعیة لدى عینة من طالبات

المرحلة الثانویة بدولة الإما ا رت العربیة المتحدة ط 1, جامعة الإما ا رت العربیة المتحدة.

4 الم ا رجع الأجنبیة:

- Ali, Raza, and Muhammed Iqbal and Naveed, Ahmed (2018) "Corporate Social Responsibility

and customer loyalty, A mediating role of trust" European journal of Basiness and social

science, vol 07, No.1

- Arslan, Irshad and Abdul, Rahim and Muhammad Khan (2017) "The impact of Corporate

Social Responsibility and customer satisfaction and customer loyalty, Mediating effect of

corporate image (Evidence from Pakistan) city university Research Journal, Malaysia .

- Arikan E. and Caune, S. (2016) "The impact of corporate social responsibility, service quality

on customer – company identification on customer', procedia- social and behavioral science

.

- Anam, Naqi and Muhammed, Nasir and Aeshad, Maroon (2016) "the Impact of perceived

Quality, Value and Loyalty on the customer Relation in the Telecommunication sector of

Pakistan, international journal of marketing research, Issue 2

- Seybold, Patricia B., (2008) "The Customer Revolution", Article Vol. 12584

- Garrison, Ray and Noreen, Eric (2004)" Managerial Accounting", Mcgrow-Hill, New York,

NY. USA.