The Impact of Market Knowledge on Adopting the Proactive Strategic Direction of the Economic Institution- A Survey Study From the Point of View of the Managers of the Cement Establishment in Ain El-Kabira Setif-

Main Article Content

أمينة بن ميهوب
فارس هباش

Abstract

This study aimed to determine the impact of market knowledge on the proactive strategic direction of the economic institution through the viewpoint of the managers of the cement company in Ain El Kabeira - Setif, based on a hypothetical model that takes into account the nature of the relationship between market knowledge defined by: (customer knowledge, competitor knowledge, Knowing the products, knowing the resource) the proactive strategic direction of the economic institution.


The study reached a set of results, the most important of which are: that there is a positive and statistically significant impact of market knowledge on the proactive strategic direction of the economic institution, and the most important recommendations that are based on the procedures and conditions necessary to provide and activate this knowledge in the institution under study were proposed.

Article Details

How to Cite
بن ميهوب أ., & هباش ف. (2021). The Impact of Market Knowledge on Adopting the Proactive Strategic Direction of the Economic Institution- A Survey Study From the Point of View of the Managers of the Cement Establishment in Ain El-Kabira Setif-. Finance and Business Economies Review, 5(4), 22–42. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/638
Section
Articles

References

Alghamdi, A. (2016). Market Knowledge, Ocean Srategy, and Competitive Advantage (Direct and Indirect Relation and Impact). Universal Journal of Management, 143-160. doi:10.13189

Al-Zu'bi, H. (2014). The Relationship between Strategic Orientation and Competitive Advantages. American Academic and Scholary Research Journal, 06(03), 13-20.

Carneio, A. (2000). How Dose Knowledge Management Influence Innovation and CompetitERNESS. Journal of Knowledge Management, 04(02), 86-98.

Ibdiunni, A., & Hezakiah, F. (2013). , Impact of Strategic Orientation on New Product Development in Agro-based Nigerian Firms. Economics and Management Research Project: An International, 03(01), 1-8.

Khosravi, A. (2016). Customer Knowledge Management: Development Stages and Challenges. Journal of Theoretical and Applies Information Technology, 91(02), 260-278.

Kohlbacher, F. (2007). International Marketing in the network Economy. New York: Palrave Macmillan.

Morgan, R., & Strong, C. (2013). Business Performance and Dimensions of Strategic Orientation. Journal of Business Research, 56(03), 163-176.

Rizan, M., Balfas, F., & Purwohdi, U. (2019). The Influence of Strategic Orientation, Organizational Innovation Capbilities and Strategic Planning on The Performance of Technology-based Firms. Academy of Strategic Management Journal, 18(03), 1-11.

علاء فرحان الدعمي، و فاطمة المسعودي. (2018). المعرفة السوقية والقرارات الاستراتيجية. عمان، الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.

فارس محمد النقشبندي. (2015). تشخيص مدى توافر أبعاد المعرفة التسوييقية الشاملة في المؤسسات الخدمية. مجلة كلية الإدارة والاقتصاد للدراسات الاقتصادية(15)، 98-120.

محسن أحمد الخضيري. (2014). الاستخبارات التسويقية. القاهرة، مصر: ايتراك للطباعة والنشر والتوزيع.

ميثاق طاهر الربيعي، و صباح حميد علي. (2018). التوجه الاستراتيجي الاستباقي وأثره على الأداء الاستراتيجي - دراسة تطبيقية في وزارة النقل العراقية والشركات التابعة لها-. مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والإدارية(02)، 286-103.

ميرنا أبو نجم. (2018). أثر التوجه الاستراتيجي للمنظمات على صناعة القرارات (ماجستير). سوريا: الجامعة الافتراضية سوريا.

هبة فائق حسن، و بيداء ستار لفتة. (2020). تأثير التوجه الاستراتيجي الاستباقي والتحليلي في التفوق التنظيمي الضريبي-بحث تطبيقي في الهيئة العامة للضرائب-. مجلة دراسات محاسبية ومالية، 15(50)، 77-88