External environmental factors affecting export performance in the Algerian food industry companies

Main Article Content

Jamel Latrach
Cherif Beka

Abstract

Export performance of the institutions are large affected by variables obstacles marketing environment. This study sought to determine the impact and the possibility to take advantage from the results to raise thevalue of exports for institutions active in the field of food industries which will increase profits, thus supporting the national economy and overcome the obstacles faced by these institutions in the process of export. A study sample of 33 Foundation has been formed, this sample has accounted for 38.82 percent of the total volume of private community study A questionnaire of the subject study has been formed to collect the necessary data in order to make the research design. The latter has been analyzed using statistical methods. The study concluded that external factors (economic environment, political,legal, technology and competitiveness) adversely affect the export performance of these institutions in varying degrees.

Article Details

How to Cite
Latrach, J., & Beka, C. (2017). External environmental factors affecting export performance in the Algerian food industry companies. Milev Journal of Research and Studies, 3(1), 295–319. https://doi.org/10.58205/mjrs.v3i1.425
Section
Articles

References

غول فرحات، التسویق الدولي (مفاهیم واسس النجاح في الاسواق الدولیة)،الطبعة الاولى، دار

. الخلدونیة للنشر والتوزیع، الج ا زئر، 2008 ، ص 15

، 2 احمد شاكر العسكري،التسویق مدخل است ا رتیجي، دار الشروق للنشر والتوزیع، عمان، 2000

. ص 56

محمود جاسم الصمیدعي، ردینة عثمان یوسف، إدارة الأعمال الدولیة ، مرجع سبق ذكره، ص

.32منیر نوري، السیاسات الاقتصادیة في ظل العولمة، دیوان المطبوعات الجامعیة، الج ا زئر،

. 2010 ، ص 39

محمود جاسم الصمیدعي، ردینة عثمان یوسف، ادارة الاعمال الدولیة، مرجع سبق ذكره، ص

.34

، ثامر البكري،است ا رتیجیات التسویق، دار الیازوري للنشر والتوزیع، عمان، الاردن، 2012

ص 6 .88

Marc Vandercammen et al, Marketing, édition Deboek , Bruxalles ,2002,

p29.

. ثامر البكري، مرجع سبق ذكره، ص 88

Philip kotler, Marketing management , planning implementation and

control, Englewood cliffs, 1997,P154.

محمود جاسم الصمیدعي، ردینة عثمان یوسف، التسویق الاست ا رتیجي، الطبعة الأولى، دار

. المسیرة للنشر والتوزیع، عمان، 2011 ، ص 189

ثامر البكري، مرجع سبق ذكره، ص 10 .91

عبد الحمید عبد الفتاح المغربي، الادارة الاست ا رتیجیة لمواجهة تحدیات القرن 21 ، الطبعة

. الاولى، مجموعة النیل العربیة،القاهرة، 1999 ، ص 112

عیادة خطاب واخرون، ادارة الاعمال الدولیة، مصر، 2006 ، ص 12 .110

بلعزوز بن علي، محاض ا رت في النظریات والسیاسات النقدیة،الطبعة الثانیة، دیوان المطبوعات

. الجامعیة، بن عكنون الج ا زئر، 2006 ، ص 139

عیادة خطاب واخرون، ادارة الاعمال الدولیة، مرجع سبق ذكره، ص 14 .94

رضوان المحمود العمر، التسویق الدولي، مرجع سبق ذكره، ص 15 .37

، 16 غیاث الترجمان، التسویق الدولي، الطبعة الاولى، دار الرضا للنشر، دمشق، سوریا، 2001

. ص 55

عادل المهدي، التسویق الدولي في ظل عولمة الاسواق، الدار المصریة اللبنانیة، مجهول بلد

. وسنة النشر،ص 257

محمد صالح المؤذن، مبادئ التسویق، دار الثقافة للنشر والتوزیع، الطبعة الاولى، عمان،

. الاردن، 1999 ، ص 132

، 19 محمد صالح الحناوي وأخرون، الاعمال والمال،كلیة التجارة، جامعة الاسكندریة، 1998

. ص 120

. 20 رضوان محمود العمر، مرجع سبق ذكره،ص 41منیر نوري، التسویق مدخل المعلومات والاست ا رتیجیات، مرجع سبق ذكره، ص 92

علي عباس،إدارة الأعمال الدولیة المدخل العام،الطبعة الثانیة، دار المسیرة للنشر والتوزیع،

. عمان، الأردن، 2010 ، ص 325

عنابي بن عیسة، سلوك المستهلك عوامل التأثیر البیئیة،الطبعة الثانیة،الجزء الأول،دیوان

. المطبوعات الجامعیة، 2010 ، ص 113

محمد أحمد عوض،الإدارة الإست ا رتیجیة الأصول والأسس العلمیة، الدار الجامعیة للنشر

. والتوزیع، مصر، 2004 ، ص 100

. 25 محمد صالح الحناوي وأخرون، الاعمال والمال، مرجع سبق ذكره، ص 119

. 26 عبد الحمید عبد الفتاح المغربي، مرجع سبق ذكره، ص 21

غول فرحات، مرجع سبق ذكره، ص 71

طلعت اسعد عبد الحمید،التسویق الفعال، دار النهضة العربیة، القاهرة، مصر، 2002

. ص 74

زیاد محمد الشرمان، عبد الغفور عبد السلام ء مبادئ التسویق، الطبعة الأ ولى ، دار صفاء

. للنشر والتوزیع ، عمان، 2001 ص 17 .، ص 46

فلیب كوتلر، غاري أرمسترونغ، ترجمة: مازن نافع، التسویق (السلوك، الأسواق، البیئة،

. المعلومات)،الطبعة الأولى، دار علاء الدین للنشر والتوزیع،دمشق،سوریا، 2002 ،ص 17

. 31 زیاد محمد الشرمان، مرجع سبق ذكره، ص 44

خالد الكردي، التسویق من منظور معاصر، الطبعة الأولى، دار البركة للنشر والتوزیع، عمان،

. الأردن، 2010 ، ص 55

فلیب كوتلر، غاري أرمسترونغ، ترجمة: مازن نافع، التسویق (السلوك، الأسواق، البیئة،

. المعلومات)، مرجع سبق ذكره، ص 22

محمود حامد عبد الر ا زق، تكنولوجیا المعلومات وزیادة الصاد ا رت ودعم التنمیة الصناعیة، مكتبة

. الحریة للنشر والتوزیع، مصر، 2006 ، ص 40