Marketing Requirements for Public Services of an Administrative Nature

Main Article Content

Nabil Soufi
Farouk Bourihane

Abstract

Marketing public services considered as one of modern topics worthy of research, we point out here that despite difference in the opinions of researchers between supporters of this proposition and conservatives, most trends and surveys indicate existence of positive attitudes regarding need for public administrations to market their services (of an Administrative Nature) in order to improve their image and restore a confidence of their customers.


Previous goal may be achieved despite the difficulties that may face the process due to the peculiarities of public administrations., unlike business organizations and public organizations of a commercial or economic nature, and here this study came to examine the subject by adjusting most important requirements, especially those related to re-adapting concept of marketing to conform to those peculiarities, By shifting from (4Ps) to (4Cs) approach.

Article Details

How to Cite
Soufi, N., & Bourihane, F. (2022). Marketing Requirements for Public Services of an Administrative Nature. Finance and Business Economies Review, 6(1), 180–197. Retrieved from https://jiamcs.centre-univ-mila.dz/index.php/fber/article/view/1445
Section
Articles

References

. أولاد حيمودة عبد اللطيف، ( 2011)، دور التسويق في رفع الميزة التنافسية في سوق الهاتف النقال بالجزائر: دراسة ميدانية للهاتف النقال بمؤسسة موبيليس، رسالة ماجستير في علوم التسيير، تخصص تسويق الخدمات، جامعة أبو بكر بلقايد، تلمسان.

براينيس عبد القادر، (2007)، التسويق في مؤسسات الخدمات العمومية: دراسة على قطاع البريد والاتصالات في الجزائر، أطروحة دكتوراه في العلوم الاقتصادية، جامعة الجزائر.

ديفيد أسبورن، بيتر بلاستريك، ( 2002)، الدليل العملي لإعادة اختراع الحكومة، الشركة العربية للإعلام العلمي، العدد 06.

حرشاو مفتاح، (2016)، تأثير البيروقراطية على تحسين الخدمة العمومية في الجزائر: دراسة الإدارة المحلية لولاية ورقلة، رسالة ماجستير في العلوم السياسية، تخصص إدارة الجماعات المحلية والإقليمية، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة.

محمد أحمد حمدتو أحمد وآخرون، (2017)، أثر تسويق الخدمات التعليمية في تحقيق أهداف جامعة شقراء: دراسة ميدانية، مجلة أماراباك، الأكاديمية الأمريكية العربية للعلوم والتكنولوجيا، المجلد 8، العدد 24.

سعيد الطيب، (2004)، أهمية التسويق بالمؤسسة الانتاجية في ظل التحولات الاقتصادية الراهنة: دراسة حالة ملبنة عريب ولاية عين الدفلى، رسالة ماجستير في علوم التسيير، تخصص إدارة الأعمال، جامعة الجزائر.

رفاع شريفة، (2008)، نظرية الإدارة العامة الحديثة ودورها في معالجة إشكالية إدماج مفهوم الأداء في الخدمة العمومية، مجلة الباحث، العدد 06.

Brendan Martin, (1997), Reform of Puplic Sector Management: A relevant question for Unions in the Public Sector? Bachground paper for EPSU/ETUI Conference, Brussels, October.

David W. Pitts,(2007), How Effective is Public Management Research : An Analysis of Scope and Methodology, paper prepared for presentation at the 9th Public Management Research Conference, Tucson, Arizona, 25 – 27 October.

Haykel Ben Khelil & Néji Bouslama,(2015), Marketing et Administration Public : Apports et Limites du Marketing Public en Tunisie, International Journal of Innovation and Scientific Research.

James H.Mintz et al,(2006), The Case for Marketing in the Public Sector, The Journal of Public Sector Management , Vol 36, December .

Jide Ibietan,(2013), New Public Management and Public Service Effectiveness in Nigeria: A Pragmatic Discourse, Public Policy and Administration Research, Vol 03, N ° 07.

Judith J.Madill, Marketing in Government, The Journal of Public Sector Management, Vol 28, N°4.

Martial Pasquier, Marketing Public,(2012), Le Dictionnaire encyclopédique de L’administration Publique.

Olivier Serrat,(2010), Marketing in the Public Sector, Knowledge Solutions, Asian Development Bank, Philipine.

Patrick Butler & Neil Collins,(1995), Marketing Public Services : Concept Characteristics, Journal of Marketing Management, University of Ulster, Northern Ireland.

Philip Kotler, Nancy Lee, (2006), Marketing in the Public Sector: A Roadmap for Improved Performance, Wharton School Publishing, 26 October.

Samson B .M Marume, (2016), Meaning of Public Administration, Journal of Research in Humanties and Social Science , Vol 04.

Tom Gash et al, (2013) ,Making Public Service Markets Work, Institue for Government,London.

Tudor Ticlau et al,(2010), Public Marketing as a Strategic Component of Public Management : A Pilot Study in Cluj Country on the Existance of Basic Marketing Conditions in the Local Public Administration in Romania, Transylvanian Review of Administrative Sciences.