Banking awareness of the Algerian individual: a survey study on the reasons of non-adoption and ways to activate

Main Article Content

Sliman Benbouzid

Abstract

This research came to answer the problem related to identifying the most important reasons for not adopting the banking awareness of the Algerian individual, and what are the most important means of activation? By doing a survey on a sample of individuals according to the questionnaire method, so that the social networking site (Facebook) was relied upon to distribute the search tool in a snowball random sampling method, and data was analyzed through statistical tests (Normality test, Mann Whitney test, Kruskal Wallis test( This research concluded that there is a great consensus about the reasons for not adopting banking awareness and ways to activate it according to the viewpoint of the members of the studied sample, and the demographic characteristics of the studied sample, especially the nature of income, previous dealings with the bank, educational level and experience have a strong impact on the answers, which reflects the ability of individuals to understand the nature and privacy of banking activity in general, and how to benefit from the services provided by banks in particular, thus enhancing banking awareness

Article Details

How to Cite
Benbouzid, S. (2022). Banking awareness of the Algerian individual: a survey study on the reasons of non-adoption and ways to activate. Finance and Business Economies Review, 6(2), 22–41. https://doi.org/10.58205/fber.v6i2.609
Section
Articles

References

•ابراهيم مذكور، و آخرون. (1975). معجم العلوم الاجتماعية. القاهرة، مصر: الهيئة المصرية العامة للكتاب.

•الطاهر شاهين. (2006). الوحدة التسويقية المصرفية - الضرورة والتنفيذ. صحيفة المدى (https://almadapaper.net).

•ثامر البكري. (2006). الاتصالات التسويقية والترويج (الإصدار 01). عمان، الأردن: دار الحامد للنشر والتوزيع.

•زكريا عزام، و آخرون. (2009). مبادئ التسويق الحديث بين النظرية والتطبيق (الإصدار 02). عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

•زياد الخوري. (2006). الثقافة المصرفية بوابة الإصلاح المصرفي. دمشق، سوريا: منشورات مؤسسة الثورة.

•سليم عمر الحداد. (2013). دور الجهاز المصرفي في نشر الوعي المصرفي لدى العملاء. أطروحة دكتوراه منشورة، كلية التجارة، فلسطين: الجامعة الاسلامية.

•شريهات مصطفى التوني. (أكتوبر, 2021). أثر الوعي المصرفي لدى البنوك الحكومية في تحقيق التنمية المستدامة. مجلة البحوث المالية والتجارية جامعة بور سعيد، مصر، 22 (04).

•صفوت العالم. (1999). عملية الاتصال الإعلاني (الإصدار 04). القاهرة، مصر: مكتبة النهضة العربية.

•عبد اللطيف مصيطفى. (2006). دور البنوك وفعاليتها في تمويل النشاط الاقتصادي- حالة الجزائر. مجلة الباحث، 04 (04).

•عبد المنعم الحنفي. (1990). موسوعة علم النفس والتحليل النفسي. القاهرة، مصر: مكتبة مدبولي.

•عصام المحاويلي. (2005). تطوير وتنشيط العمل المصرفي. بغداد، العراق: اتحاد الصناعات العراقية.

•مازن العمري. (27 04, 2011). الوعي المصرفي مسؤولية من؟ تاريخ الاسترداد 11 03, 2022، من صوت الوطن: http://puplit.alwatanvoice.com

•محمد عبيدات. (2001). سلوك المستهلك - مدخل استراتيجي (الإصدار 03). عمان، الأردن: دار وائل للنشر.

•Barker, R. L. (1978). The Social Work Dictionary. USA: NASW PRESS.

•مقال بعنوان (Banking Awareness In The World). (بلا تاريخ). تاريخ الاسترداد 13 03, 2022، من http://finca.org