The Meta-Narrative Work in the Tunisian Novel “Night Rituals, the First Generation” of Faraj El Hiwar-Case of Study
Main Article Content
Abstract
The Tunisian novel has undergone، in the last millennium، some significant changes in the paradigm. These changes have touched its essential characteristics which have been considered as the most important modern standards of narration.
Amongst these changes: the manifestation the critical work inside the novel; i. e the métaroman.
This paper aims at examining the concept of métaroman in the occidental and Arabic critics; so as to recognize its fundamentals and mechanism، which may answer the following question: what are the forms of métaroman in the novel “Night Rituals”? I have adopted a socio-textual method to study and analyze to reach the manifestations of métaroman، as well as to recognize the specificity of the use this technique in the work of “Faraj El Hiwar”.
Article Details
References
أبو رحمة،أماني، (2014)،أفق يتباعد.. من الحداثة إلى ما بعد الحداثة،دار نينوى للدراسات والنشر والتوزيع، سورية.
الباردي،محمد، (2004)،سحر الحكاية المروي والراوي والميتاروائي في أعمال إلياس الخوري،مركز الرواية العربية، تونس.
الحوار،فرج، (2002)،طقوس الليل،دار سحر للنشر،تونس.
المديني،أحمد، (2012)،تحولات النوع في الرواية العربية بين المغرب والمشرق،منتدى المعارف،لبنان.
أورلوفسكي،فكتوريا، (2019)،ما وراء القص، ضمن كتاب أبو رحمة أماني، جماليات ما وراء القص دراسات وتطبيقات على رواية ما بعد الحداثة،مؤسسة أروقة للدراسات والترجمة والنشر، مصر.
برادة،محمد، (2011)،الرواية العربية ورهان تجديد، دار الصدى للصحافة والنشر والتوزيع، الإمارات العربية المتحدة.
جنيت،جيرار، (1997)،خطاب الحكاية بحث في المنهج،الهيئة العامة للمطابع الأميرية،مصر.
حمد،محمد، (2011)،الميتاقص في الرواية العربية مرايا السرد النرجسي،مجمع القاسمي للغة العربية وآدابها، فلسطين.
خريس،أحمد، (2001)،العوالم الميتاقصية في الرواية العربية،دار الفرابي،لبنان.
ستيرلنج،جرانت، (2019)،السرد العصابي:ما وراء القص ونظرية علائق الموضوع ضمن كتاب أبورحمة أماني، جماليات ما وراء القص دراسات وتطبيقات على رواية ما بعد الحداثة ،مؤسسة أروقة للدراسات والترجمة والنشر،مصر.
سليمان،نبيل، (1994)،فتنة السرد والنقد،دار الحوار للنشر والتوزيع، سورية.
نافارو،خوانسانتياجو، (2019)،نظرية المؤامرة:الذهان المزمن في "ما وراء القص"، ضمن كتاب أبو رحمة أماني، جماليات ما وراء القص دراسات وتطبيقات على رواية ما بعد الحداثة،مؤسسة أروقة للدراسات والترجمة والنشر، مصر.
يقطين،سعيد، (2012)،قضايا الرواية العربية الجديدة الوجود والحدود،منشورات الاختلاف،الجزائر.