The Role of knowledge Management in Promoting the Quality of Higher Education from Faculty Members Point of View: Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences, Laghouat, Algeria
Main Article Content
Abstract
This study aimed to examine the knowledge management processes (knowledge generation, knowledge storage, knowledge distribution and knowledge application) and show their role in creating and enhancing quality to the professors of economics, trade and science of management at the University of AmmarTeledji in laghouat , In this study I used SPSS program, to test hypotheses by using a combination of statistical methods and we have been reached for a range of outcomes, including: that the knowledge management processes have a role in creating and enhancing quality and this is explained by the coefficient of determination R ², which was equal to: 0.424 indicates that knowledge management processes explains 42.4% of the dependent variable: quality, especially when it comes to the application of knowledge.
Article Details
References
Nancy Dubois, Triciawilkerson, Gestion des Connaissances,un document d'information pour le développement d'une stratégie de de gestion des connaissances pour la santé publique ,le centre de collaboration des méthodes et outils, 2008 ,p:20.
أحمد بن محسن الغساني، تطبيقات وحلول إدارة المعرفة في تنمية الموارد البشرية ،ورقة عمل مقدمة إلى الملتقى الثاني لتنمية الموارد البشرية،غرفة التجارة والصناعة ،عمان 2007، ص:6.
فليح حسن خلف ،اقتصاد المعرفة ،جدار الكتاب العالمي ،عمان،الأردن ،2007، ص:8.
عبد الطيف محمود مطر،إدارة المعرفة و المعلومات، دار الكنوز المعرفة العلمية ،عمان ،الأردن، 2007، ص:28.
أبوفارة يوسف أحمد، العلاقة بين استخدام مدخلإدارة المعرفة والأداء ،ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي السنوي الدولي الرابع حول إدارة المعرفة في العالم العربي 26-28 نيسان ،جامعة الزيتونة ،عمان، الأردن 2004، ص:6.
نفس المرجع السابق ، ص: 7.
Koenig Michael ,education of knowledge management information serviceand use ,issue1,1999,p:27.
محمد قاسم أحمد القريوتي، إدارة المعرفة التنظيمية ،بحث مقدم ضمن مؤتمر العلمي الرابع حول الريادة والإبداع،الكويت ،2005 ،ص:5. ياسين سعد غالب ،دراسة بعنوان المعلوماتية وإدارة المعرفة ،رؤيا إستراتيجية عربية دورية مستقبل العرب، مجموعة 14، عدد260،2000 ،ص:124.
PooyaRasooli,knowledge management in call centers,master'sthesis,department of business administration and social siences ,lulea°university of technology, 2006,p:21.
Bonser,total quality education public adminstration review,1999,p :507