Significance of indefinite and its eloquence in the Holy Qur’an

Main Article Content

Ali Badache

Abstract

This article aims to research the significance of indefinite and its eloquence in the Holy Qur’an, as a distinct kind of miraculous divine discourse, because of its wonderful subtleties, signs of miraculousness and the secrets of rhetoric, and this is when denial is used in contexts and communicative positions in which it is the most appropriate in performing indications. And rhetorical purposes deduced from the content of the discourse, which definite noun does not do, and this phenomenon is noticeable in the surahs and verses of the Qur’an, hence the desire to search for the significance and eloquence of indefinite in the Qur’an. Based on this question: What is indefinite noun? What are its rhetorical purposes?


The result is that the indefinite noun has benefits and rhetorical secrets, in which it refers to the goodness of the word and its correctness in its position, necessitated by the context, and the place calls it, some of which were revealed by research through Qur’anic examples, but still need to add those interested in linguistic miracles, and to more rhetorical applications in the Holy Quran. In an effort to understand the intent and purposes of the Qur’anic discourse.

Article Details

How to Cite
Badache, A. (2022). Significance of indefinite and its eloquence in the Holy Qur’an. Milev Journal of Research and Studies, 8(1), 283–293. https://doi.org/10.58205/mjrs.v8i1.719
Section
Articles

References

القرآن الكريم برواية ورش.

_ حسن ضياء الدين عتر، بينات المعجزة الخالدة، دار النصر حلب سوريا (د، ت).

_ الرازي فخر الدين محمد بن عمر الرازي الشافعي (ت 604هـ)، التفسير الكبير، ط1، دار الكتب العلمية بيروت لبنان، ط 1421 هـ 2000 م.

_ الزمخشري الكشاف الزمخشري محمود بن عمر (ت 538 هـ)، الكشاف عن حقائق التنزيل وعيوب الأقاويل في وجوه التأويل، تح، عبد الرزاق المهدي، نشر دار إحياء التراث العربي، لبنان، بيروت.

_ أبو السعود العمادي محمد بن محمد بن مصطفى ارشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم، دار المصحف مكتبة ومطبعة عبد الرحمن محمد _ القاهرة.

_ سيبويه ابو بشر عمر بن قنبر، الكتاب، تح: عبد السلام هارون، ط1، دار الجيل بيروت.

_ الشوكاني فتح القدير الشوكاني، محمد علي (ت 125هـ)، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، ط2، نشر مطبعة مصطفى الحلبي وأولاده، مصر، 1383 هـ _ 1964 م.

_ الكفوي أبو البقاء أيوب بن موسى الحسيني الكليات تحقيق عدنان درويش ومحمد المصري، ط2، مؤسسة الرسالة 1993.

_ ابن مالك أبو عبد الله محمد جمال الدين (ت 672ه) شرح الكافية الشافية تحقيق عبد المنعم هريدي مكة المكرمة 1982.

- المبرد أبو العباس محمد بن يزيد (ت 285 ه)، المقتضب تحقيق محمد عبد الخالق عضيمة 1386،1399ه.

_ محمد الطاهر بن عاشور، (ت،1393)، التحرير والتنوير الدار التونسية للنشر.

_ محمد عبد المطلب، البلاغة العرية قراءة أخرى، ط1، الشركة المصرية العالمية للنشر لونجمان، مكتبة ناشرون لبنان 1997 م.

- محمود أحمد نحلة التعريف والتنكير بين الدلالة والشكل، دار المعرفة الجامعية 2013 جامعة الإسكندرية.

_ مصطفى الغلاييني، جامع الدروس العربية، راجعه ونقحه عبد المنعم خفاجة، ط30، منشورات الكتب العصرية صيدا بيروت.1414ه _ 1994.

_ ابن منظور: محمد بن مكرم بن منظور الأنصاري، لسان العرب مادة (نكر) القاهرة – مصر، (دت).

-ابن هشام أبو محمد عبد الله جمال الدين بن يوسف (ت 761ه) شرح قطر الندى وبل الصدى تحقيق محمد محي الدين عبد الحميد القاهرة 1966