The Introductory Structure in the Novel Death, the Sea and the Rat of Fredj Lahouar

Main Article Content

Afaf KARAMAN

Abstract

This research studies the introductory structure which is defined by Gérard Genette in his book Thresholds. Within a poetic framework of textual interactions that examines the novel of the death, the sea and the rat as a mature metafiction  that expressed a stage of writing problems witch deliberate the rejection of realism and traditions of classical writing according to a critical conception that considered the Writing as a work. Considering the book contains a collection of miniature texts that carry his identity. How did Fredj Lahouar  formulate its introductory structure in the approach of the Gerard Genette  in the adventure of metafiction? And how did he show his text?


Keywords: Introductory Structure, Death, the Sea and the Rat, Fredj Lahouar, Writing, Thresholds.

Article Details

How to Cite
KARAMAN , A. (2020). The Introductory Structure in the Novel Death, the Sea and the Rat of Fredj Lahouar. Milev Journal of Research and Studies, 6(1), 21–39. https://doi.org/10.58205/mjrs.v6i1.450
Section
Articles

References

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، منشورات الاختلاف و الدار العربية للعلوم ناشرون، الجزائر، بيروت، ط1، 2008، ص43.

(2):المرجع نفسه، ص44.نقلا عن:

Philippe Lane :la périphérie du texte ,ed Nathane,Paris,1992,p9

( ): السعدية الشاذلي: مقاربة الخطاب المقدماتي الروائي مقدمة عيسى بن هشام و إنشاء الروايات العربية، مشروع رسالة نيل دبلوم دراسات عليا جامعة الحسن الثاني عين الشق، كلية الآداب و العلوم الإنسانية الدار البيضاء، مطبعة المعارف، الرباط، المغرب، دط، دت، ص18.

( ): المرجع نفسه، الصفحة نفسها نقلا عن:

Miller .J.H :The Critic as Host Deconstruction and Critisism, the Seabury-press, New York, 1979.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص45-46.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص112.

( ): السعدية الشاذلي: مقاربة الخطاب المقدماتي الروائي مقدمة عيسى بن هشام و إنشاء الروايات العربية، ص26.

( ): المرجع نفسه: ص131.

( ): المرجع نفسه: ص98-99.

( ): محمود المسعدي: حدث أبو هريرة قال، تقديم توفيق بكار، دار الجنوب، تونس، ط3، 1989، ص8.

( ): عز الدين المدني: الأدب التجريبي، الشركة التونسية للتوزيع، تونس، دط، 1978، ص17.

( ): عبد الفتاح ابراهم: مقدمة الرواية، ص7.

( ): المصدر نفسه، الصفحة نفسها.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص115.

( ): المرجع نفسه: ص116.

( ): عبد الفتاح ابراهم: مقدمة الرواية، ص13.

( ): مصطفى سلوى: عتبات النص المفهوم و الموقعية و الوظائف، منشورات كلية الآداب و العلوم الإنسانية وجدة، المغرب، ط1، 2003، ص91.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص117-118.

( ): السعدية الشاذلي: مقاربة الخطاب المقدماتي الروائي مقدمة عيسى بن هشام و إنشاء الروايات العربية، ص26.

( ): عز الدين المدني: الأدب التجريبي، ص17.

( ): المرجع نفسه، ص15.

( ): أحمد خريس: العوالم الميتاقصية في الرواية العربية،دار الفارابي، بيروت، لبنان، ط1، 2001. ص51.

( ): أحمد المنادي: النص الموازي آفاق المعنى خارج النص،علامات، النادي الأدبي التقافي جدة، ج61، مج16، جمادى الاولى1428-مايو2007، ص148.

( ): عبد الفتاح ابراهم: مقدمة الرواية، ص7.

( ): المصدر نفسه: ص25.

( ): المصدر نفسه: ص8.

( ): المصدر نفسه: ص15.

( ): المصدر نفسه: ص12.

( ): المصدر نفسه: ص18.

( ): المصدر نفسه: ص9.

( ): المصدر نفسه: ص20.

( ): السعدية الشاذلي: مقاربة الخطاب المقدماتي الروائي مقدمة عيسى بن هشام و إنشاء الروايات العربية، ص109.

( ): عبد الفتاح ابراهم: مقدمة الرواية، ص17.

( ): المصدر نفسه: ص16.

( ): المصدر نفسه: ص10.

( ) : Jean Ricardou :Le Nouveau roman suivi de les raisons de l’ensemble, Seuil, Paris, France, 1990, p83.

( ): جاك دريدا: في علم الكتابة، تر: أنور مغيث و منى طلبة، المركز القومي للترجمة، القاهرة، مصر، ط2 ، 2008، ص18.

( ) : عز الدين المدني: الأدب التجريبي، ص28.

( ) : جاك دريدا: في علم الكتابة، تر : أنور مغيث و منى طلبة، ص17.

( ): جيرار جينات: عتبات،تر : عبد الحق بلعابد، ص114.

( ): فرج الحوار: تمهيد الرواية، ص35.

( ): جيرار جينات: عتبات،تر : عبد الحق بلعابد، ص118.

( ): المرجع نفسه: الصفحة نفسها.

( ): عبد الفتاح ابراهم: مقدمة الرواية، ص8.

( ): أرسطو: فن الشعر، تر : إبراهيم حمادة، مكتبة الانجلومصرية، القاهرة، مصر، دط، دت. ص89.

( ): المرجع نفسه: ص197.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص120.

( ): فرج الحوار: تمهيد الرواية، ص32.

( ): المصدر نفسه: ص35.

( ): المرجع نفسه، ص34.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر: عبد الحق بلعابد، ص122.

( ): ألآن روب غريي: نحو رواية جديدة، تر: مصطفى إبراهيم مصطفى و لويس عوض، دار المعارف، القاهرة، مصر، دط، دت. ص16.

( ): فرج الحوار: تمهيد الرواية، ص31.

( )::جوليا كرستيفا: علم النص ،تر:فريد الزاهي، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 1991، ص45.

( ): جيرار جينات: عتبات، تر : عبد الحق بلعابد، ص126.

( ): ميغيل دي سارفنتاس: دون كيشوت، تر: صياح الجهيم، دار الفكر اللبناني، بيروت، لبنان، ط 1، 1999.

( ): أرسطو: فن الشعر، تر: إبراهيم حمادة، ص81.

( ): المرجع نفسه: ص95

( ): فاضل تامر: ميتاسرد مابعد الحداثة، ، مجلة الكوفة،العراق، السنة1، العدد 3، 2013، ص75

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.