Evaluating the Effectiveness of Marketing Communication Strategy in Economic Services Companies Empirical Study on a Sample of Mobile Phone Customers in Algeria

Main Article Content

فؤاد بوجنانة

Abstract

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of marketing communication strategy in the economic service companies, By measuring the effectiveness of each element of the traditional and modern marketing communication mix, To achieve the objectives of the study, a questionnaire was distributed to the mobile phone customers in Algeria.


Statistical Package for Social Sciences SPSS22 was used to analyze the questionnaire data, The study found that there is a high contribution to sales promotion in the effectiveness of the marketing communication strategy, while recording the average role of the other communication elements in the effectiveness of marketing communication strategy in the companies studied.

Article Details

How to Cite
بوجنانة ف. (2019). Evaluating the Effectiveness of Marketing Communication Strategy in Economic Services Companies Empirical Study on a Sample of Mobile Phone Customers in Algeria. Milev Journal of Research and Studies, 5(1). https://doi.org/10.58205/mjrs.v5i1.834
Section
Articles

References

Lovelock Christopher et Autres, Marketing des Services, 7éme Edition, Pearson éducation, Paris, 2014,p p 184,185.

ذياب جرار وآخرون، الاتصالات التسويقية، ط1، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات، القاهرة، مصر، 2013، ص 196.

فؤاد بوجنانة، تقييم واقع الاتصال التسويقي في المؤسسات الاقتصادية الخدمية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر، 2009/2010، ص 54.

Kotler philip et Autres, Marketing Management, 14éme édition, Pearson éducation, Paris, 2012, p p574, 575.

. بشير عباس العلاق، حميد عبد النبي الطائي، تسويق الخدمات: مدخل استراتيجي، وظيفي، تطبيقي، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، 2013، ص ص 325- 330 .

هاني حامد الضمور، تسويق الخدمات، ط1، دار وائل للنشر، عمان، 2002. ، ص ص 240، 241.

Décaudin Jean-Marc, Denis LaCoste, la communication des entreprises de service, Actes 22éme congrés internationale de l'AFM, Toulouse, 2006, p 01.

بشير عباس العلاق، محمد عبد النبي الطائي، مرجع سبق ذكره ، ص 344.

Decadin Jean-Marc, La Communication Marketing, 3éme édition, édition Economica, Paris, 2003, p 02.

بشير عباس العلاق، حميد عبد النبي الطائي، مرجع سبق ذكره ، ص 347.

نفسه.

Kotler philip et Gary Armstrong, Principles of Marketing, 17 éme edition, Pearson education, London, 2018, p 481.

سعد علي ريحان المحمدي، استراتيجية الاعلان والاتجاهات الحديثة في تطوير الأداء المؤسسي ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، 2014، ص 32.

فريد كورتل، الاتصال التسويقي، ط1، منشورات دار كنوز المعرفة، عمان، الأردن،2010، ص 200.

محمد حافظ حجازي، إدارة التسويق السياحي و الفندقي، ط1، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية، 2007، ص 150.

بشير عباس العلاق، علي محمد ربابعة، الترويج والإعلان التجاري، أسس، نظريات، تطبيقات: مدخل متكامل، دار اليازوري العالمية للنشر والتوزيع، عمان، 2010 ، ص ص 60،61.

بشير عباس العلاق، حميد عبد النبي الطائي، مرجع سبق ذكره، ص ص 334- 337.

هاني حامد الضمور، مرجع سبق ذكره ، ص 245.

نفس المرجع السابق، ص ص 245، 246.

بشير عباس العلاق، علي محمد ربابعة، مرجع سبق ذكره ، 2010 ص 36.

Kotler philip et Kevin lane Keller, Marketing Management, 15 éme édition, Pearson éducation, London, 2016, p 583.

فريد كورتل، الاتصال التسويقي، مرجع سبق ذكره ، ص ص 79، 80.

Koter et Dubois, Op. Cit, p 671.

. ثامر البكري، الاتصالات التسويقية والترويج، ط1، دار ومكتبة الحامد للنشر والترويج، عمان، 2006.، ص 343.

Lendrevie jacque et Autres, Mercator, 12 éme édition, Dunod éducation, paris, 2017, P 718.

فريد كورتل، مدخل للتسويق، ط1، دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2012، ص ص 255، 256.

Kotler et Dubois, Op.Cit, p 659.

محمد جاسم الصميدعي، ردينة عثمان يوسف، تسويق الخدمات: ، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، 2010، ص ص 304، 305.

فريد كورتل، الاتصال التسويقي، مرجع سبق ذكره ، ص 234.

Lovelock Christopher, Op. Cit, p 303.

بشير العلاق، أساسيات وتطبيقات الترويج الالكتروني والتقليدي مدخل متكامل، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2009، ص ص 138، 139.

جميلة مديوني، تسويق الخدمات، مذكرة ماجستير غير منشورة، تخصص تسويق، قسم العلوم التجارية، جامعة البليدة، الجزائر، 2004، ص 31.

اياد عبد الفتاح النسور، استراتيجيات التسويق: مدخل نظري كمي، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2012، ص ص 379، 380.

اياد عبد الفتاح النسور، مرجع سبق ذكره، ص 381.