Zaid ibn Haritha story in the Qur'an between the construction of narrative and knowledge systemic 

Main Article Content

ZOUBIRE BEN SAGHRI

Abstract

A lot of studies appeared which are interested of Koran text language
on all voice and semantic and syntactic levels, lexical and rhetorical and
every feature, including mowing the Quranic that appeared as a cognitive
and linguistic in most of the verses of the Qur'an in the lengths and clips
narrative different from the ferry and the reference to the full building
stories. We'll give importance the relationship of narrative forms of
knowledge; that is why the revealed knowledge of God in this form
narrative was inflicted in the form of abstract, direct and simple terms, is
the content of cognitive story differs from other linguistic forms of direct
speech and dialogue and story, this cognitive pattern was repeated in all
the heavenly texts.
In addition to the above Does God Almighty reference to some texts by
the shear sufficient indication that the story in the Koran is literary or is
it a historical drop of human knowledge on those language features

Article Details

How to Cite
BEN SAGHRI, Z. (2015). Zaid ibn Haritha story in the Qur’an between the construction of narrative and knowledge systemic . Milev Journal of Research and Studies, 1(2), 235–249. https://doi.org/10.58205/mjrs.v1i2.1165
Section
Articles

References

محمد أركون. القرآن من التفسیر الموروث إلى تحلیل الخطاب الدیني .ترجمة وتعلیق

. هاشم صالح . دار الطلیعة . بیروت – لبنان . ص 87

محمد أحمد خلف الله. الفن القصصي في القرآن الكریم. مع شرح وتعلیق خلیل عبد

. 37- الكریم . نسخة إلكترونیة. ص ص 36

انظر: نصر حامد أبو زید. النص والسلطة والحقیقة. مركز الثقافي العربي. الطبعة

. ال ا ربعة. ص 32

ط ا رئق تحلیل السرد الأدبي ، د ا رسات . جی ا رر جینات .حدود السرد . ترجمة بن عیسى

. بوحمالة .منشو ا رت اتحاد كتاب المغرب .سلسلة ملفات 1992 .ص 74

جمال الدین بن الشیخ. الف لیلة ولیلة أو القول الأسیر. ترجمة محمد ب ا ردة وآخرون .

. القاهرة. المجلس الأعلى للثقافة. ص 16

انظر: أومبیرتو إیكو. حاشیة على اسم الوردة . ترجمة وتقدیم بن ك ا رد. دار كرم الله.

. 9 - ص ص 8

انظر :میشال فوكو. حفریات المعرفة . ترجمة سالم یفوت. الطبعة الثانیة. بیروت، لبنان.

المركز الثقافي العربي، 1987 م .

انظر: محمد أبو القاسم حاج حمد. العالمیة لإسلامیة الثانیة. دار الساقي. الطبعة الثالثة

م.

. 9محمد أحمد خلف الله. المرجع السابق. ص 37

. 10 محمد أركون. المرجع السابق. ص 36

انظر: جان ماري سشفایر. العلاماتیة. العلاماتیة وعلم النص. ترجمة وإعداد: منذر

. عیاشي، مركز الإنماء الحضاري. 2009 ، ص 24

انظر: أعمال محمد أبو القاسم حاج حمد. العالمیة الإسلامیة الثانیة. ابستمولوجیا

المعرفة الكونیة . منهجیة القرآن المع رفیة.

انظر: علي مبروك . النبوة من علم العقائد إلى فلسفة التاریخ . دار التنویر. بیروت –

. لبنان. 2007 م. ص، 35

 

 249  

. 74- 14 انظر: جی ا رر جینات. المرجع السابق. ص ص 70

ابن منظور. لسان العرب. دار المعارف. المجلد السادس. مادة: وطر. الصفحة

.4866