The Theoretical and Applied Approach of International mobility of Students in Algerian Universities under the Current Reform of Higher Education –the Model of LMD System–

Main Article Content

وليد بخوش

Abstract

The objectives of this study are to examine the mobility of students at the Algerian University, particularly the international mobility, which is one of the most important objectives of the LMD system, which is one of the most recent reforms adopted by the Algerian University in its new engineering of higher education. The research question is: What is the reality and prospects of mobility of students at the Algerian University under the application of the LMD system. "To know this, we started from a general hypothesis and four procedural hypotheses. The study sample consisted of (130) students between foreign and Algerian students. In order to collect data, both the form and the interview were used according to the comparative descriptive method and data analysis In the end, the Algerian university has a policy of closure and has no prospects of attracting foreign students to it. Those who are present are in the framework of providing assistance to the governments of these students or within the framework of an agreement. As for our Algerian students, Is seeking partnerships with developed countries to send them to foreign universities for Algeria to benefit from their experience

Article Details

How to Cite
بخوش و. (2019). The Theoretical and Applied Approach of International mobility of Students in Algerian Universities under the Current Reform of Higher Education –the Model of LMD System–. Milev Journal of Research and Studies, 5(1). https://doi.org/10.58205/mjrs.v5i1.682
Section
Articles

References

بشير معمريه، القياس النفسي وتصميم أدواته،منشورات الحبر، الجزائر، 2007 .

محمد الصالح مرمول، دور الجامعة الجزائرية في تغيير البنية الاجتماعية، مجلة سيرتا، جامعة قسنطينة العدد 03، 1980.

زوليخة طوطاوي، الجو التنظيمي السائد في الجامعة الجزائرية وعلاقته برضا الأساتذة وأدائهم، رسالة ماجيستر، علم النفس جامعة الجزائر، 1993.

الجمهورية الجزائرية الديمقراطية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، حولية إحصائية 2004/2005.

محمد مقداد، جامعات البلدان النامية في عهد العولمة : أمل البقاء بين التحديات المستمرة والأزمات الحادة، البحرين .

رشدي احمد طعمية، محمد بن سليمان البندري، التعليم الجامعي بين رصد الواقع ورؤى التطوير، دار الفكر العربي، ط 1 القاهرة، 2004 .

سلسلة إصدارات مخبر إدارة وتنمية الموارد البشرية،جامعة فرحات عباس سطيف، العدد 01 2004

سعيد بن عيسى وبلقاسم بلقيدوم، بعض تحديات التي تواجه تطبيق نظام LMD في الجامعة الجزائرية، الملتقى الدولي الأول: نظرة جديدة للتعليم العالي والبحث العلمي بين الضغوطات العالمية والاختيارات الذاتية 27-28 نوفمبر 2005 المركز الجامعي أم البواقي

محيا زيتون، التعليم في الوطن العربي في ظل العولمة ثقافة السوق،ط 1، لبنان،مركز الدراسات الوحدة العربية، 2005.

www.eees.fr .

Mahfoud BENNOUNE , Education , Culture et Développement En Algérie, MARINOOR-ENAG , Algérie .

Conférence mondiale sur l’enseignement supérieur au 21 siècle ,paris, 1998 .

Annick Cartron ,lmd a l’Université René Descartes(paris5) ,2002,France

Les notes de compus France, la mobilité des étudiants du Maghreb et d’Afrique Sub-saharienne , n°17, octobre 2009 .

Mohamed HARFI et Claude MATHIEU, Etudiants et chercheurs à l’horizon 2020, Enjeux de la mobilité internationale et de l’attractivité de la France ,2005, Paris.